Kort og bank-id kommer til å gå varmt på Black Friday. Foto: Foto: Marianne Tønset

Black Friday:

NHO og nettgiganter tror på digital rekord-handel

Koronapandemien kan bidra til tidenes handlerekord på Black Friday i Norge.

NHO forventer en rekordstor detaljvarehandel i november og desember, og trodde på en økning på 9 milliarder kroner mot fjoråret. I 2019 var veksten kun 1,6 prosent mot 2018.

"Mindre penger til reise, uteliv, kino og kulturliv fører til økt forbruk av varer. Fravær av grensehandel, tax free og handel i utlandet bidrar også til sterk vekst. Disse endrede handlemønstrene vil etter all sannsynlighet vedvare til over jul og gi en rekordsterk varehandel i november og desember", heter det på NHOs nettside.

LES OGSÅ: Get Inspired-Silje selger seg ned i selskapet (+)

Driver opp netthandel

NHO tror at dette vil drive netthandelen opp med 24 prosent i årets julehandelsmåneder, målt mot fjoråret. Netthandel vil da utgjøre ca syv prosent av den totale handelen i november og desember.

Nå viser en ny undersøkelse foretatt av nettapoteket Farmasiet, at de antatte rekordene i hovedsak kommer til å inntreffe på Black Friday (27.november, red.anm.). Det er YouGov som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Farmasiet, og den viser at 46 prosent av befolkningen vil handle på nett under årets Black Friday. Det tilsvarer rundt to millioner handlekraftige nordmenn, og det er nesten 400 000 flere enn rekorddagen i fjor. Kun hver fjerde nordmann har tenkt å handle i fysisk butikk, og årsaken er koronaviruset, skal man tro undersøkelsen. Hele 40 prosent av nordmenn sier at de foretrekker netthandel på grunn av faren for koronasmitte.

- Koronaviruset skaper frykt for smitte, noe som igjen leder til at færre både vil og kan samles i fysiske butikker. Dette gjør at årets Black Friday blir noe annerledes enn det vi er vant med, sier daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth i en pressemelding.

Følg MN24 på Facebook

Black november

– Samtidig med at det blir hektisk for netthandelsaktørene, vil vi nok se langt flere aktører som starter med Black November og Black Week for å spre ut salgsdagene og minske smitterisikoen, tror Furuseth.I tillegg til at rekordmange skal handle på nett under årets Black Friday, svarer 30 prosent av befolkningen at de har planer om å bruke 3000 kroner eller mer på selve dagen. Dette er også en økning fra tidligere år.

- Sett opp mot fjoråret er ikke en økning på 30-50 prosent utenkelig, sier Siri Røhr-Stagg, PR- og kommunikasjonssjef i Power i samme pressemelding.

Undersøkelsen fra YouGov viser at hver fjerde nordmann som skal handle på Black Friday skal ha noe innen pleie- og skjønnhetskategorien.

LES OGSÅ: Ikea takker for at de fikk holde åpent