Korona ga nett- og dagligvarehandelen et kraftig hopp

Dersom du har kjøpt varer på nettet under pandemien, er du langt ifra alene. Netthandelen økte med 37,8 prosent i fjor. Dagligvaren steg med 17,4 prosent.

Rema 1000 på Bekkestua opplevde som mange andre stor pågang i forbindelse med koronaviruset ifjor. Etter den verste hamstringen har handelen holdt seg på høyt nivå. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Den totale detaljhandelen økte omsetningen med 56,25 milliarder kroner fra 2019 til 2020. Det er en økning på 11 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Netthandelen ble fjorårets vinner, noe den kan takke koronapandemien for. Økningen i omsetningen var størst i andre halvdel da den var på 41 prosent.

Dagligvarehandelen hadde en totalomsetning på snaut 214 milliarder kroner, som er en økning på 31 milliarder kroner.

Bilsalget økte med 8,4 prosent, men omsetningen av drivstoff sank med 10,5 prosent.

Tobakksbutikker og godteributikker er andre butikktyper hvor omsetningen falt. De hadde en nedgang på henholdsvis 65,2 og 62,6 prosent. Butikkhandel med salg av musikk og video falt med 55,5 prosent.