Silje har jobbet som blomsterdekoratør i hele syv år, men hun har vært innom forksjellige yrker. Blant annet har hun jobbet som kokkelærling og jobbet hos YX på Frøya. Valget om å jobbe på YX passet veldig godt med hennes hverdag, men da samboeren skiftet yrke fra å kjøre lastebil til å sitte på kontor, kunne drømmen til Silje utvikle seg til noe mer enn bare en drøm.

Riktig tidspunkt

Jeg har jobbet på 2Nelliker før, som var den forrige blomsterbutikken som var i disse lokalene, og det har vært snakket om tidligere om jeg ville ta over. Men det var ikke før oktober 2022 at tidspunktet var riktig for meg. Da jeg skulle ta over måtte jeg også velge navn på butikken forklarer den engasjerte butikkeieren.

– Jeg var lenge bestemt på at navnet mitt Silje skulle være med i butikknavnet. Men det endte til slutt med «Blomsterhavet» som jeg syns passer skikkelig godt. Blomsterhavet er nå blitt det nye butikknavnet, og det har også skjedd andre ting enn navnendring. Butikken har også fått en total makeover. Silje viser til tidligere bilder, og en kan tydelig se forskjell på «før og nå».

Bilde fra under oppussing Foto: Privat
Silje har satt sitt personlige preg på butikken sin, med et moderne uttrykk.

Lag noe fint

I det lokalavisa er inne i de nye lokalene, kommer det inn kunder som ønsker å handle. En av dem er Aud Garnvik. Hun strør om seg med godord «så fint, og så romslig, nei dette har blitt skikkelig fint». Til glede for den nye butikkeieren.

I følge Silje er det mye fine tilbakemeldinger på det hun gjør. Og det hun liker med kunder fra Frøya er at de er veldig dirkete.

– De sier som regel veldig konkret hva de ønsker, og da er det også lettere for meg å lage feks. en bukett, enn om de sier «lag noe fint». Ofte er det mannfolka som kommer med et slikt ønske, men alt kan jo være fint, så det er litt mer utfordrende når man ikke får noen konkrete ønsker, men alt i alt så blir de fornøyde, og for meg er det viktig, de betaler jo trossalt penger for produktet, sier Silje.

Bortsett fra å velge ut blomster og sette sammen buketter har også Silje nå andre arbeidsoppgaver som driver av butikken og hun innrømmer at det har blitt noen våkennetter hvor hun lurer på om alt går bra.

– Jeg er så heldig og har mange fine folk som hjelper meg. Samtidig har jeg en samboer som har lært meg å tenke at ting ordner seg. Og det har jeg sett. Jeg ser det ordner seg, samtidig lærer man på de gangene det ikke ordner seg, avslutter Frøyværingen med et smil.

Kunden er fornøyde med den nye butikken til Silje
Siljes yndlingsblomst er nellik, men hun har også mange andre typer blomster på lager