Varehandelen beveger seg nå inn i årets viktigste salgsperiode med både «Black Month» og «Black Friday» før julehandelen setter i gang. I fjor handlet nordmenn for nær 125 milliarder kroner i november og desember.

– Verden har kanskje levd over evne, men i min lange karriere har jeg aldri opplevd at så mange negative ting inntreffer samtidig, sier Nille-sjef Kjersti Hobøl til Dagens Næringsliv.

– Jeg tror ikke vi vil se en julehandel som går betydelig ned omsetningsmessig, men det kan bli en priskrig og økt etterspørsel etter billigere varer, slik man allerede ser, tror Jernia-sjef Espen Karlsen.

Både Hobøl og Karlsen mener Norges Bank er for ivrig til å øke renta.

– De kommer raskt etter hverandre, og kan få store konsekvenser for julehandelen, sier Hobøl.

I dyre og usikre tider har folk en tendens til å styre unna kapitalvarer. Det kan lavprisaktører tjene på, mens aktører i motsatte ende av markedet kan få en utfordring.