Mandag denne uka gikk startskuddet for årets Black Week. Black Week er i realiteten en avlegger av Black Friday, som i korthet er en årlig handledag den fjerde fredagen i november. Dagen er i USA tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og mange utsalgssteder åpnes ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom for å skape en «buzz».

Fredag 25. november er det Black Friday i Norge, men flere butikker har reklamert lenge før denne dagen med «svarte» tilbud.

Alt dette kommer i tillegg til dager som Singles Day og Cyber Monday, samt lokale konsepter som Toilldag i Trondheim.

Som handelsdag har Black Friday (selvsagt) amerikansk opprinnelse, og går helt tilbake til 1800-tallet. Black Friday som moderne kommersielt konsept finnes fra 1950-tallet, opplyser Store Norske Leksikon.

Det har blant annet blitt hevdet at Black Friday har vært en tid der mange butikker igjen går med overskudd – og dermed går fra røde til svarte tall i regnskapet. Dagen er i følge enkelte også en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli.

Nedgang i 2022

Det er ikke tvil om at Black Friday og de andre svarte handledagene gir mange en sjanse til å gjøre en god handel eller to. Og pengene sitter løst nå: Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps sier i en pressemelding at fire av ti nordmenn sier de skal på tilbudsjakt under Black Week. Tall som Virke har tatt fram i samarbeid med Kvarud Analyse viser at det forventes at det vil bli brukt rundt 16,1 milliarder kroner på Black Week i 2022.

Den 26. november 2010 ble shoppingfenomenet Black Friday i følge Wikipedia for første gang brukt i Norge, da Norwegian Outlet i Vestby introduserte dagen. Komplett.no var den første nettbutikken i Norge som arrangerte Black Friday, også i 2010.

Hilsen på Komplett.no sin nettside. Black Friday er fortsatt en dag, meeeeen.... Foto: Faksimile

Bilder av et knippe annonser fra ulike norske nettsteder, viser at enkeltdagen Black Friday deretter er blitt rene shoppingmonsteret også i Norge. Fra en enkelt handledag, er Black Friday nå blitt både helger, uker og måneder.

Black Friday ja, men også hele uka. Foto: Faksimile

Handelsstanden over hele landet har fulgt etter, og dagen har også fått mye oppmerksomhet i media. Kjennetegn for markedsføringen har vært bruk av uvanlige virkemidler som skaper en opphetet stemning gjennom unormale åpningstider, billige lokketilbud, kamp om varer, direktesendinger fra butikker og lignende. Det kan sikkert argumenteres med at denne kommentaren bidrar til enda mer hype og omtale, men det overlater jeg til andre å mene noe om.

Black Week er blitt nesten like kjent som Black Friday. Det fins også annonser for Black Days, hva nå det er. Foto: Faksimile

Det er også lokale varianter av de ulike shoppingkonseptene. Toilldagen i Trondheim kan jo sies å være en del av den samme tankegangen som driver de andre shoppekonseptene. Den arrangeres nå to dager i året, og med både disse dagene, Black Friday, Black Week og andre shoppekonsepter, så er det en mer eller mindre uendelig strøm av shoppingbudskap mot oss forbrukere.

Black Friday er tydeligvis blitt flere uker. Foto: Faksimile

Alle de ulike handledagene er oppfattet like ulikt av folk flest. En undersøkelse fra betalingstjenesten Vipps viser at nordmenn er delt i sitt syn på Black Week. Mens 52 prosent av respondentene svarer at de liker Black Week, er det 32 prosent som ikke gjør det. 16 prosent har ikke gjort seg opp en mening. I tillegg til at det er delte meninger om Black Friday og desslike, så er det flere som mener at denne type konsepter kan være skadelig for alt fra handlekultur og folks økonomi til datasikkerhet og ikke minst; miljøet.

Det har også blitt stadig mer utbredt skepsis til om prisene på disse handledagene, virkelig er så lave. I en internasjonal undersøkelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners svarte dessuten nylig 44 prosent av de 500 norske respondentene at de ikke stoler på førprisen til en kampanjevare under Black Friday, melder nettstedet E24. Nordmenn er med det blant de mest skeptiske i verden til Black Friday-prisene.

Black Friday er nå blitt en hel måned. Foto: Faksimile

– Vi har bestemt oss for å ikke ha tilbud i forbindelse med Black Friday.

Det sa Hilde Wedø, driveren og eieren av klesbutikken Carma i Trondheim, til MN24 nylig. Wedø er ingen fan av Black Friday, og for første gang på flere år blir det ingen Black Friday hos Carma.

– Det er jo ikke bare én dag lengre, det er Black Week og mye annet. Jeg kan ikke si at jeg er fan av Black Friday. Dagen ødelegger mye for hele markedet, fordi kundene går nesten hele høsten uten å handle. Det bygger opp en ukultur, mener Wedø.

Svindel og miljø

Ikke bare er de svarte dagene ulønnsomme for enkelte handelsbedrifter. Black Friday og dets avkommere er potensielt en sikkerhetsrisiko også.

- Svindlerne vet at mange handler på nett nå. Da øker også antallet falske kampanjer der ute, sier IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring, Tron Ingebrigtsen i en pressemelding.

I tillegg er det stadig flere som peker på hvor ille shoppingfesten er for miljøet. DNT ung fortviler blant annet over kjøpefesten som råder under Black Week og Black Friday. De arrangerer byttedagen Grønn Fredag som alternativ 25. november.

- Vi kaster 23 kilo klær i året, sier forbrukerøkonom Derya Incedusun. Hun tar i Nettavisen et kraftig oppgjør med det pågående storsalget.

– Et uholdbart forbruk og produksjon skader ikke bare miljøet, det skaper også mer fattigdom og ubalanse i verden. Vi kan alle kjøpe og kaste mindre for å få en mer bærekraftig fremtid, sier hun også.

Mange bruker altfor mye penger på slike shoppingdager også. Paradoksalt nok har inkassoselskapet Kredinor, med et slags motsvar til Black Friday, bestemt seg for å gi en hjelpende hånd og sende ut et løsningsforslag til omtrent 75 000 kunder, som de opplyser i en pressemelding.

- Med høye strømpriser og stigende renter vet vi at mange kommer til å slite utover vinteren. Derfor ønsker vi å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld fremfor å pådra seg ny, sier administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen i Kredinor i en pressemelding.

Kredinor klarer seg nok, men problemstillingene om en slags evig Black Friday hoper seg åpenbart opp, både hos forbrukere og handelsstanden selv.

«Mas, mas, mas over hele linja

Mandag hele året, det er ingenting å le av

Men jeg kan ikke la være»

...heter det i den fantastiske sangen Splitter Pine av Dum Dum Boys.

Nå handler den om noe annet enn bare en ukedag eller shopping, men maset og monotonien som er beskrevet i sangen kan sikkert relateres til noe i de konstante og stadig mer langvarige shoppingbudskapene som treffer oss for tida.

Så da gjenstår det bare å spørre: Når kommer det første Black Year?

Eller er vi allerede der?