Steffen Steen Maaø kjørte fra Frosta klokken 15, med varebilen fulllastet med mat. En time senere leverer han den første av 68 matkasser denne kvelden til en kunde på Ranheim.

Matabonnement

Han er en av fire sjåfører som har ansvar for å levere til kundene den maten de abonnerer på hos Rågo. Det aller meste av det som kjøres ut er grønnsaker.

– Avhengig av hva kundene bestiller, kan vi også levere brød, kjøtt, fisk, sjokolade og annen lokalmat. Fellesnevneren for alt vi leverer er at det er kortreist fra Trøndelag, sier Gustav Myraune (51) i Rågo.

Gustav Myraune og Rågo har 16 ruter der bedriften hver uke leverer cirka 1000 matkasser. Foto: Morten Antonsen

Nesten alt kommer fra Frosta

Ikke bare er maten i kassene trøndersk. Nesten alt er dyrket på Frosta.

– Grønnsaker utgjør det meste av det vi kjører ut. Med unntak av økologiske gulrøtter fra Levanger, kommer resten fra Frosta. Innen Gartnerhallens fagfelt, som er frukt og grønt fra norske produsenter, er 36 prosent av varene dyrket i Norge. Vi har en andel på 100 prosent, sier Myraune.

Lene Østerlie og Jonny Schjetne (i bakgrunnen), pakker matkasser fra Rågo i et tidligere kufjøs på Frosta. Foto: Morten Antonsen

Fra kjøkkenhagen

Selskapet som står bak Rågo synliggjør symbiosen mellom Frosta og Trondheim. Selskapet heter rett og slett Trondheims Kjøkkenhage AS.

Før matkassene havner i bilen til Steffen Steen Maaø, er de blitt fylt av tre kolleger. Ut fra abonnementet kundene har og eventuelle spesialbestillinger, blir trekassene fylt med riktig produkt. Her er poteter og gulrøtter, grønnkål, flere andre typer kål, kålrot, løk, beter, stangselleri, pastinakk, pepperrot, og mye annet.

Gustav Myraune startet Rågo i 2014. Fremdeles er grønnsaker hovedingrediensene i bedriftens matkasser. Foto: Morten Antonsen

100 typer grønnsaker

– Det blir produsert rundt 100 typer grønnsaker her på Frosta. For mange av produsentene er vi blitt en viktig distributør, sier Myraune.

I slutten av januar har Rågo gått tom for noen av produktene, og får ikke nye før de har kommet opp av jorden i sesongen som begynner om noen måneder.

– Spis mat der den er laget!

– Nå er vi tomme for blomkål, brokkoli og kinakål, men det er slik det skal være. Det gjelder å glede seg til fersk blomkål og andre norskproduserte grønnsaker igjen er å få. Spis maten der den er laget. Det er dagligvarekjedene som har gjort forbrukerne vant til at de kan kjøpe importvarer, når det er slutt på den lokale maten. Slik bør det ikke være. Dette er viktig også i et bærekraftsperspektiv. Det er blitt tydelig de siste årene med tørken i Italia og Spania. Kanskje har de ikke nok varer å eksportere til Norge i dårlige sesonger, sier Myraune.

Gården Myraune i Kvamdalen på Frosta er base for matbedriften Rågo. Lager, pakking og kontorer er i bygningene nærmest dronekameraet. Hovedbygget var fra 1973 til 1994 et tradisjonelt kufjøs. Foto: Morten Antonsen

Nå vil folk spise fisk

Rågo har 2000 abonnenter som får levert matkasser på døren.

– De fleste får matkasse annenhver uke, mens noen velger hver uke, og noen vil ha hver tredje, sier Myraune, som etablerte Rågo sammen med sin kone Hanne Askestad Myraune i 2014.

I tillegg til de ferske produktene, utvikler Rågo hermetisert mat. Råvaren er grønnsaker med skjønnshetsfeil og kort holdbarhet. Foto: Morten Antonsen

Abonnement innebærer at folk får en standardlevering, som de kan supplere med egne ønsker.

– Etter jul merket vi en tydelig endring. Bestillingen av fisk har økt kraftig, sier Myraune.

Fisken er fra Trondheimsfjorden eller Trøndelagskysten, mens fisken og fiskeproduktene blir foredlet og pakket i Skjelstadmarka i Stjørdal, hos bedriften Lillelunden Gårdskjøkken.

Det er disse tre som pakker innholdet i matkassene. Fra høyre Lene Østerlie, Nerius Bielskis og Jonny Schjetne. Foto: Morten Antonsen

– Komplette måltider

– Vi får også delikatesser fra andre leverandører ikke langt fra Frosta. Vi får burgere fra Vilteksperten på Steinkjer, pølser fra Stene gård her på Frosta, sjokolade fra Jentene på tunet i Selbu. Vi selger også brød, mel og havregryn. Andre varer enn grønnsaker utgjør 23 prosent av vår omsetning. Dette er veldig viktig, fordi kundene hos oss kan bestille komplette måltider, sier Myraune.

Har 16 bilruter

Når grønnsaker, delikatesser, pluss, pluss er pakket i det tidligere kufjøset på Frosta, blir bilene sendt ut. De fleste skal til Trondheim, siden det er der de fleste kundene bor.

– Vi har 16 ruter i alt. I tillegg til Trondheim, kjører vi også til Innherred, Selbu, Melhus, Børsa og Buvika. Vi har 2000 kunder, men kjører ut cirka 1000 matkasser hver uke. Det er mye logistikk i en operasjon der vi kjører ut varer fire dager i uka, sier Myraune.

Rågo selger matkasser som abonnement. Kundene kan spe på med andre matvarer i nettbutikken. Foto: Morten Antonsen

Tøffere tider

Som andre i næringslivet har også Myraune og Rågo merket at det er blitt tøffere tider etter renteøkninger, prisstigning og reallønnsnedgang.

– Under pandemien hadde vi en vanvittig økning, mens omsetningen i 2022 har gått litt ned, sier Myraune.

I 2021 ble omsetningen 15,7 millioner kroner, mens den i 2022, ifølge Myraune, ble cirka 14,5 millioner kroner.

Satte opp prisen i høst

– Vi merker at det er blitt tøffere tider ved at vi selger noe mindre. Noen av dem som avslutter abonnement begrunner det med at de har fått dårligere råd, sier Myraune.

Prisstigningen på matvarer stikker av med litt mer av folks penger enn det gjorde før. 1. februar vil prisene i dagligvarebutikkene gjøre et nytt byks.

Heller ikke Rågo har sluppet unna prisspiralen. I høst ble prisene deres økt med 8–10 prosent, ifølge Myraune.

Gustav Myraunes grønnsakbedrift Rågo har ikke sluppet unna priskarusellen. Foto: Morten Antonsen

– Diesel og kunstgjødsel er blitt dyrere

– Kostnadene har økt også for oss. Bøndene skal ha mer for varene sine, etter at blant annet kunstgjødsel og diesel er blitt dyrere. Prisene øker i alle ledd, sier Gustav Myraune.

Munn til munn-metoden

Den viktigste markedsføringskanalen for den lille matbedriften på Frosta er rett og slett munn-til-munn-metoden.

– Når 40 prosent sier at de har hørt om oss via venner, er det bevis på at vi leverer kvalitet, sier Eskil Røsand i Rågo.

En av hans arbeidsoppgaver i bedriften er at han driver med oppsøkende dørsalg.

– Vi rekrutterer gjerne 10–15 kunder på en kveld på den måten. Det kommer i tillegg til abonnement og nettsalg, sier Røsand.