Det viser ferske lesertall fra Kantar, som ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) onsdag.

Siden MN24 ikke var med på lista før nå, så er det ikke tall fra noen kvartal eller år før å se dette siste kvartalstallet opp mot, men til sammenligning har avisa Nidaros 22 000 daglige lesere, og Trønder-Avisa 48 000. De to avisenes felles næringslivssatsing NT24, er ikke oppført i statistikken fra MBL.

Tallene fra MBL viser lesing på tvers av alle plattformer, også papir, eller per plattform. For MN24 er 31 712 av de daglige leserne på mobil, en fordeling som er ganske likelydende for alle mediehus. Det er mobil som gjelder. Mobiltelefonen er i følge MBL den digitale driveren for norske nettaviser. 72 prosent av besøkene til norske mediehus skjer via mobilen.

Polaris-samarbeid

MN24 er et samarbeid mellom Polaris Media-avisene i Midt-Norge, og den største av disse er Adresseavisen med 185 000 lesere i snitt daglig i fjerde kvartal i 2022. Tallene for Adresseavisen, Nidaros, Trønder-Avisa og MN24, viser at MN24 med dette er den nest største nettavisa i Trondheimsregionen, og tredje størst i hele Midt-Norge, noe våre egne tall og rene maskinelle tall fra medietall.no også underbygger. Som bare drøyt to år gammel aktør i det midtnorske mediemarkedet, så er dette en posisjon vi er godt fornøyd med å ha inntatt. Nå skal vi jobbe videre hver eneste dag for å utvikle denne posisjonen videre.

Det kan også nevnes at om man ser på kun digital dekning, altså uten papiravis, så er MN24 nå også større enn Trønder-Avisa. Sistnevnte hadde i fjerde kvartal i snitt 33 569 lesere daglig, noe bak MN24 sine 37 000. Sånn sett er MN24 bare slått av Adresseavisen på nett i Midt-Norge.

Lesertallene er mest av alt et uttrykk for at mange oppsøker og setter pris på journalistikken vår, og det er igjen en honnør til alle bidragsyterne i mediehusene som står bak MN24: Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Hitra-Frøya, Frøya.no, Innherred, Opp, Steinkjer24, Stjørdals-Nytt og Trønderbladet.

Størst digital vekst

TV 2 og Dagbladet har størst digital vekst i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med samme periode året før. Aftenposten er landets største papiravis og VG er fortsatt landets største mediehus.

– Lesertallene bekrefter den solide og viktige posisjonen norsk journalistikk har i befolkningen. Bruken av norske medier er fortsatt høy, og viser at nordmenn er opptatt av å holde seg oppdatert i et skiftende verdensbilde og en usikker økonomisk situasjon, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL til nettstedet MN24.

De ferske lesertallene fra Kantar viser ellers økt bruk av digitale flater for norske nettsteder. Den totale digitale veksten er på fire prosent og mobil som kanal går frem seks prosent fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022.

Tilbakegang for papir

81 prosent av befolkningen leste minst én avis digitalt eller på papir daglig i 2022. Samtidig fortsetter tilbakegangen for papiravisene, og lesing av avisenes papirutgaver går samlet sett tilbake med 6,4 prosent.

Dekningen på tvers av papir og digitalt er høy. Åtte av ti nordmenn leser en avis enten digitalt eller på papir hver dag. En av tre leser en papiravis, mens tre av fire er innom en nettavis daglig.

VG er som nevnt det største nyhetsnettstedet i Norge med en daglig dekning på to millioner personer, etterfulgt av NRK med 1,5 millioner, Dagbladet med 1,4 millioner og TV 2 med 1,1 millioner. Aftenposten er den største papiravisen med 264 000 lesere, etterfulgt av VG med 120 000 og Klassekampen med 109 000.