«Vi elsker konkurser», sa Petter Stordalen en gang. Han fikk en del pes for den uttalelsen, men poenget hans var godt: Konkurser kan også være eksempler på at noen har turt å satse - og feilet.

Og i en tid der antallet konkurser øker, er prosessen med det noe man kan lære av, og komme sterkere tilbake fra. Om det ikke er for ille, da. For de eksemplene fins.

Men de mer tragiske tilfellene skal ikke jeg vie så mye oppmerksomhet denne gangen. For gudene skal vite at vi skriver mange artikler om konkurser, der det har skjedd ting på siden av både lovverk og god forretningsskikk. Men noen ganger skjer det ting som skal belyses på en mer positiv måte.

Dual Air i Malvik er et slikt tilfelle.

MN24 hadde nylig en artikkel via vår samarbeidsavis Bladet, om selskapet Dual Air. Dual Air AS startet i 2009 og har utviklet og solgt hårfønere til frisørbransjen. Det er en klassisk gründerhistorie. Bedriften så et mulig marked og har utviklet og produsert en spesialføner for frisører. Produktet er spesiallaget for å forebygge slitasjeskader og er blant annet i bruk ved flere frisørskoler og av frisører både i Norge og Sverige. Adresseavisen har også skrevet om produktet.

Nylig ble selskapet slått konkurs i Trøndelag tingrett. Riktig sagt ble det meldt oppbud. At det er konkurs er for såvidt riktig, men det er likevel en helt annen situasjon når selskapet begjærer oppbud.

Oppbud

Å begjære oppbud vil nemlig si å begjære eget selskap konkurs. Dersom selskapet er insolvent og det ikke er objektive holdepunkter for at selskapets økonomiske situasjon vil bedre seg, har styret plikt til å begjære oppbud.

– Vi har dessverre ikke lyktes med å få inn kapital til å finansiere den neste fasen for selskapet. Vi har drevet i en bransje som ble hardt rammet av pandemien og klarte aldri å reise oss, forklarer daglig leder Vigdis Marthinsen til Bladet.

Hun beskriver koronaperioden som spesielt tøff for selskapet.

– Vi hadde nesten ikke omsetning og fikk heller ikke statlig støtte. Det har vært en tøff periode, men totalt sett en fantastisk reise, sier Marthinsen.

Det var styret i selskapet som meldte oppbud. Ifølge dokumentene fra Trøndelag tingrett har de opplyst å ha en samlet gjeld på drøyt 2,7 millioner kroner.

– Det dreier seg om lån til en bank og et investeringsselskap. Ellers er det snakk om utestående lønn til daglig leder og noen mindre kreditorer, sier bostyrer Trond Olsen Aspaas. Det skal ikke være noen verdier i selskapet.

Ærlighet og ryddighet

Ifølge daglig leder Marthinsen er det ikke mange som vil bli sittende igjen med gjeld etter konkursen.

– Slik er det med gründerselskap. Det meste tilfaller oss selv. Vi har gjort det vi kan, sier hun.

Makan til ærlighet og ryddighet, skal man lete lenge etter.

Ofte skygger både daglige ledere og styreledere unna når vi ønsker en kommentar til en konkurs. I mange sammenhenger er det ganske naturlig, fordi det som sagt ofte er problematiske forhold knyttet til konkurser. Men ofte er det nok forbundet til personlig skam også. Å gå konkurs er tøft. Det er ofte store verdier som er borte, folk mister jobben og man får personlig store økonomiske problemer. Ekstra medieomtale kan også være belastende, selv om offentlighet rundt denne type prosesser er viktig for å ha et gjennomsiktig og ryddig samfunn.

Skylder ikke på andre

Men i tilfellet Dual Air velger daglig leder å ta tyren ved hornene. Ikke bare tar selskapet grep for å melde oppbud. Marthinsen forklarer også åpent og ærlig om hva som har skjedd. Hun har en historie om et gründerskap som har feilet, og det er i seg selv viktig å få ut, fordi det må være klart at det er krevende å starte en virksomhet i Norge. Mange av nystartede virksomheter går under etter få år, og det er både et krevende marked og offentlige reguleringer som begrenser det du kan gjøre. Dual Air-sjefen fikk dessuten merke konsekvensene av pandemien.

Marthinsen skylder heller ikke på noen andre, med unntak av pandemien selvsagt, men det tenker jeg det er lov å mene. I stedet gjør hun akkurat det Petter Stordalen i sin tid ropte opp om, nemlig trosser det at en konkurs er så skambelagt. Hun tar heller tak i historien, eier den, og gir klart uttrykk for at dette er noe hun og selskapet har lært av. Dual Air satset, de prøvde og de feilet. Det er akkurat slik man må prøve å utvikle noe i samfunnet vårt, og for det skal Dual Air ha honnør.

- En fantastisk reise, sa jo Marthinsen om det som har skjedd.

Det er ord som bør inspirere oss alle.