Av Frode Solberg, rådgiver

Utøvelse av eierskap i offentlig eide virksomheter må nå gjennomgås og forbedres. Det er nærmest «en jungel» av virksomheter som nå forvalter enorme milliardbeløp, tusenvis av ansatte og store samfunnsoppgaver gjennom virksomhetens – foretaksorganisering. Da med et styre som den øverste ledelse. Et styre hvis oppgave er å forvalte og lede dette på en god måte i tråd med eiernes føringer og i henhold til vedtektene.

I et hvert foretak er styret den sentrale lederfunksjonen. Styret har en sentral oppgave i å legge strategier, forvalte virksomheten, sikre tilfredsstillende organisering og å tilsette den daglige ledelse som sitt operative verktøy til å ivareta den daglige drift basert på styrets føringer.

Det er og skal være eieren som den viktige og krevende oppgaven med å velge styret i virksomheten ut ifra de føringer som ligger til grunn. Å gjøre dette på en god måte er en krevende prosess som er en viktig del av en god eierstyring.

Er det da kanskje grunnlag for å se nærmere på hvordan eierstyringen i forhold til de offentlig eide virksomhetene utøves?

I en større bedrift - organisasjon er det normalt en valgkomite som gjør jobben med å finne frem til kandidater som fremmes for generalforsamlingen / årsmøtet.

At det i mange sammenhenger er dårlige standarder og mandater for disse valgkomiteene er en ting med et forbedringspotensial, men…..

Utnevnelser

Hva med alle de underliggende virksomheter innenfor offentlig sektor som vi har sett eksempler på i det siste med «UTNEVNELSER» til styreverv foretatt av en minister? Virksomheter som forvalter enorme verdier, men som ikke har AS (aksjeselskap) bak navnet.

Det med utnevnelser foretatt av en minister er jo heller ikke unike tilfeller, og heller ikke unikt innenfor kommunale og fylkeskommunale virksomheter i tillegg til de statlige virksomhetene.

Dette gjelder store virksomheter med 10 talls milliarder i omsetning / kapitalforvaltning, og tusenvis av ansatte som blant annet innenfor helseforetak, energisektor, kultur, utdanning forskning og samferdsel. Det gjelder også i mindre virksomheter lokalt / regionalt innenfor blant annet kultur, renovasjon, energi, vannverk, næringsutvikling osv.

Det er i 2023 langt mere komplekst og krevende enn tidligere å lede en virksomhet også innenfor offentlig sektor som i en tradisjonell bedrift.

Har man da utviklet en tilstrekkelig grad av forståelse for denne utviklingen? Har man tatt inn over seg styrenes rolle og ansvar i dagens kontekst med både ansvar og ikke minst relevant kompetanse til å bekle et krevende styreverv?

Må utøve sin rolle

Et styreverv kan ikke lenger være en «heder for lang og tro tjeneste» eller noe som gir en ekstra økonomisk godtgjørelse i tillegg til eksempelvis et politisk verv for å nevne noe.

Et styre er virksomhetens øverste ledelse og styret må forstå og utøve sin rolle ut ifra forståelsen av dette. Da må også styret settes sammen med en kompetanse som er relevant for å håndtere virksomhetens utfordringer både på kort og lang sikt.

Innenfor seksjonene som skal ivareta jobben med god eierstyring både i nasjonale og lokale virksomheter er det grunn til å reise spørsmål ved om det ikke bør jobbes frem forbedringer i standarder for god eierstyring og herunder forbedrede utvelgelses - og valgprosesser.

Det vil være synd om det pågående fokus rundt et par ministres klønete adferd ikke bidrar til at vi nå går inn i materien med tanke på å utvikle en tidsriktig og forbedret eierstyring fra a-å. Alt tyder på at dette er et overmodent tiltak.

Det har jo i de senere år som sagt vært en «kåthet» på å bedrive foretaksorganisering innenfor offentlig sektor, men god foretaksorganisering krever god eierstyring og ledelse gjennom blant annet gode kompetente styrer.