Uten at vi i Midt-Norge har merket så mye til det, er det nylig tatt en avgjørelse om jernbanen på Østlandet, som angår mange av oss. Jernbanedirektoratet avgjorde nemlig i mars at det fra 2026 og ti år framover blir Vys tog som kjører passasjerer på hele Østlandet. Kampen mellom de to statlige togselskapene Vy og Flytoget sto om å få kjøre tog på strekningen Østlandet 1 og 2. Flytoget får fortsatt kjøre tog til og fra Oslo lufthavn Gardermoen fram til 2028, men får altså ikke utvidet sitt tilbud.

Jernbanedirektoratet har vurdert tilbudene fra Vy og Flytoget etter følgende kriterier:

  • Kundetilfredshet, kvalitet og omdømme

  • Økonomi

  • Gjennomføringsrisiko

  • Kapasitetsutnyttelse av infrastrukturen

  • Gjennomføring av forhandlingsprosessen

«Jernbanedirektoratet har vurdert at Vygruppens samlede tilbud er best, og vil gå i sluttforhandlinger med Vygruppen om en direktetildeling av persontogtilbudet på Østlandet», heter det på Jernbanedirektoratets nettside.

Fungerende administrerende direktør i Flytoget, Nicolai Bryde sa etter avgjørelsen at de er «veldig overrasket og skuffet». Han sier videre at dette innebærer at Flytogtilbudet vil fortsette som i dag de neste fem årene, men at det er lagt opp til at tilbudet deretter vil avvikles.

Stemmer det så er det virkelig grunn til bekymring for oss i resten av landet.

Passasjerene?

Aftenposten avslørte dessuten nylig at Arbeiderpartiets statsråd endret spillereglene underveis, og slik sett fikk igjennom at Vy skulle få oppdraget til tross for at tilbudet lå milliarder av kroner over smertegrensen til Jernbanedirektoratet.

Det er med andre ord litt uklart om Flytoget «Vyifiseres» og forsvinner som egen merkevare, med tanke på at alt dette ligger noen år foran oss. Men jernbanedirektør Knut Slett mener at beslutningen er den beste for passasjerene.

Hvilke passasjerer?

Som mangeårig passasjer med fly til og fra Gardermoen, kan jeg bare si at Flytoget helt siden oppstarten har vært synonymt med et offentlig eid kollektivtilbud som fungerer. Man vet alltid at det går et flytog, det er mange avganger, det går fra flyplass til sentrum i høy, men behagelig fart, og det var ikke altfor dyrt. «Var», fordi det faktisk begynner å koste en del sammenlignet med lignende løsninger i andre land.

Det er for øvrig ikke bare jeg som er fornøyd med Flytoget. Flytoget er en av landets mest populære tjenester. Hele 79,4 prosent av kundene er tilfredse, viser kundetilfredshetsundersøkelsen til BI i følge Nettavisen. Til sammenligning er Vy på 127. plass, med 66,8 prosent kundetilfredshet. Flytoget har også rundt syv millioner reisende årlig, og hadde inntil pandemien slo til, store overskudd også.

Kort oppsummert altså: Flytoget er en suksess. Så hvorfor ta livet av det?

Komplisert jernbanestruktur

La oss være ærlige: Norsk jernbanestruktur fremstår vel samtidig som noe forvirrende for tida, med ørten selskaper og en i beste fall uklar organisering med mange virksomheter under Samferdselsdepartementet med hovedansvaret på topp:

  • Under der finner vi Jernbanedirektoratet, som har et nasjonalt koordineringsansvar og faglig ansvar for å samordne jernbanesektoren.

  • Statens jernbanetilsyn er sikkerhetsmyndighet, lisensutstedende myndighet og markedsovervåkingsorgan for jernbanen.

  • Statsforetaket Bane NOR er infrastrukturforvalter for det nasjonale jernbanenettet, og har med det ansvaret for drift, trafikkstyring, vedlikehold og utbygging av jernbanen og forvaltning av all jernbaneeiendom.

  • VyFlytogetGo Ahead NordicSJ NorgeCargoNetGreen Cargo og andre operatører kjører person- og godstog på jernbanen.

  • Statseide Entur AS har ansvaret for grunnleggende digitale tjenester for billetter og reiseplanlegging til kollektivtrafikk i hele Norge.

  • Statseide Norske tog AS har ansvaret for statens persontogmateriell. Dette leies ut til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.

  • I tillegg er det flere selskaper som utfører vedlikehold og fornyelse på jernbanenettet på oppdrag for Bane NOR. Statseide Spordrift AS og Baneservice AS er to slike selskaper.

  • Tilsvarende er det flere selskaper som vedlikeholder togsettene etter avtale med togselskapene. Statseide Mantena AS er et slikt selskap.

Flytoget er for oss reisende en slags stille oase i dette jernbanekaoset. Det bare funker.

Ja, egentlig burde Flytoget tatt over resten av jernbanen i Norge.

Regionale stemmer

Hele denne prosessen som nå kan koste Flytoget livet startet i mars 2022. Da fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en direktetildeling av persontrafikken på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Så det er kanskje ikke oss ute i Norge som har vært hovedfokuset for Jernbanedirektoratet. I alle fall tyder ikke diskusjonen så langt på det, for det er vanskelig å se at lokale eller regionale stemmer har kastet seg inn i diskusjonen om hvor lurt det er at man i realiteten tar livet av noe som etter alle solemerker fungerer utmerket.

Det er godt mulig at det er null problem med Vy-tog i stedet for Flytoget når vi om noen år skal til og fra Gardermoen. Bare togene går. Men med tanke på Flytogets suksess og alle problemene i resten av jernbane-Norge, så må dere ha meg tilgitt for å frykte at det blir et dårligere tilbud.

Hvor mange gode eksempler opp gjennom historien finner man på at små, selvstendige, effektive og innovative virksomheter smeltes inn i større enheter, og på den måten skaper et bedre tilbud for brukerne?

Ikke mange. Om noen i det hele tatt.

Jeg vil anta at man tenker en helhet for trafikken på Østlandet her, slik det legges opp til i kommunikasjonen fra Jernbanedirektoratet, så det er vel en viss fare for at helhet går foran alt. I så tilfelle er det fare på ferde for tidenes mest effektive norske tog-konsept. Til slutt er det vel ikke usannsynlig at flinke ansatte forlater Flytoget allerede lenge før Vy tar over. Det kan i verste fall føre til et dårligere tilbud og skape utfordringer for Vy som skal videreføre denne flotte kollektivtrafikk-arven. Og det går utover nær sagt alle som skal til og fra Gardermoen.

Blant de er det jo tusenvis fra alle deler av Norge hver eneste dag, og da er det å håpe at sterke stemmer utenfor Østlandet engasjerer seg i den endelige organiseringen av Flytoget.

Så på vegne av oss ute i distrikts-Norge: La Flytoget - eller et flytog - leve!

Denne kommentaren ble skrevet lenge før artiklene i november 2023, der summen for å vrake Flytoget til fordel for Vy, er kommet opp: