Det kom fram i en melding fra det børsnoterte mediekonsernet mandag morgen.

– Vi skal bidra til en fortsatt fornyelse og sunn forretningsdrift i nyhetsmediene. Som eier er det vår oppgave å oppmuntre til utvikling av nye inntektsstrømmer og attraktive redaksjonelle tjenester, sier daglig leder Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius i en pressemelding.

Det mener hun er avgjørende for at Schibsted-avisene skal kunne fortsette å levere journalistikk av «betydning som angår folk, og som sikrer demokratiet og en opplyst offentlig samtale».

Avtalen går ut på at Schibsteds største aksjonær, stiftelsen Tinius, planlegger å kjøpe Schibsteds nyhetsmedievirksomhet.

Steg på børs

Nyheten skapte entusiasme i aksjemarkedet, og Schibsted-aksjen steg kraftig på Oslo Børs mandag formiddag. Like etter børsåpning klokken 9 hadde aksjen steget med 10 prosent.

Avtalen med stiftelsen Tinius verdsetter nyhetsavdelingen til 6,2 milliarder kroner, noe som inkluderer Schibsteds eierandeler i nyhetsbyråene NTB og TT, samt Polaris Media.

Konserntillitsvalgt i Schibsted, Ingunn Saltbones, forteller til Medier24 at de første reaksjonene fra journalistene i konsernet har vært positive.

– Det er fordi mange har vært frustrert over det jevne presset fra markedet, sier hun.

Dersom avtalen blir gjennomført, vil ikke lenger avisene måtte betale utbytte til aksjeeierne, påpeker Saltbones.

– Bare der har vi spart 400 millioner kroner som kan reinvesteres i journalistikk, sier hun.

To selskaper

Dersom de kommer fram til en avtale, skal dagens Schibsted bli til to mer fokuserte selskaper. Det ene blir et medieselskap heleid av Stiftelsen Tinius som skal beholde Schibsted-navnet, men ikke være børsnotert. Det andre skal være et offentlig børsnotert markedsplasselskap.

– Gjennom forhandlinger med styret og ledelsen i Schibsted ASA har vi kommet fram til løsninger som vil gi alle Schibsted-selskapene bedre muligheter til vekst og utvikling, sier styreleder Ole Jacob Sunde i Stiftelsen Tinius.

Schibsteds nyhetsmedier når daglig ut til 8,6 millioner mennesker i Norge og Sverige, hovedsakelig digitalt. Medieselskapet eier blant annet avisene VG, Aftenposten, E24, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, samt podkastplattformen Podme.