Resultatnedgangen skyldes reduserte annonseinntekter og økte kostnader, ifølge en børsmelding fra selskapet.

– Vi er ikke tilfredse med konsernets finansielle resultater i første kvartal og har iverksatt flere tiltak som vil gi effekt fremover. Samtidig som vi tilpasser kostnadene, opprettholder vi viktige satsinger som skal gi oss vekst og ytterligere styrke vår posisjon, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Svake annonseinntekter

Det var særlig annonseinntekter fra papiravisene som sviktet i første kvartal. Noe av nedgangen ble kompensert av økte brukerinntekter, takket være fortsatt sterk vekst i heldigitale abonnementer både i Polaris Media Norge og Stampen Media.

– Vi har en langsiktig satsing på å styrke det digitale tilbudet vårt, og vi ser at en stadig større andel av abonnementsmassen er heldigital, sier Per Axel Koch.

Ifølge børsmeldingen har selskapet iverksatt kostnadsbesparende tiltak som gradvis vil gi effekt i 2023 og 2024, inkludert bemanningsreduksjon tilsvarende 94 årsverk.

Vil fase ut papiraviser over tid

Nå retter Polaris-sjefen blikket mot papirverdikjeden, der det ligger an til kraftige kutt i årene fremover.

– Vi trykker 113 aviser i våre sju trykkerier og må finne gode løsninger for å få ned kostnader sånn som vi ønsker. Da ser vi både på utgivelsesdager, deadline og når man distribuerer avisene, sier Koch til Kampanje

Han spår likevel en lang fremtid for papiravisen. Han forklarer at halvparten av alle inntektene deres er papirbaserte og at de vil bruke disse inntektene til å finansiere den digitale transformasjonen.

– Det gjelder ikke å vinne konkurransen om å bli heldigital først. Det ville vært uklokt.

Polaris Media er et skandinavisk mediekonglomerat og trykkerikonsern. De eier 73 mediehus i Norge og Sverige, deriblant Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Harstad Tidende, Agderposten og Göteborgs-Posten. Schibsted og NWT Media er de største eierne med respektive 29 og 26 prosent eierandel.