Dermed blir det ytterligere forsinkelser for prosjektet, som i utgangspunktet skulle føre til to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer innen 2024, er konklusjonen til Samferdselsdepartementet etter å ha fått en statusoppdatering fra Jernbanedirektoratet.

– Etter at våre fagetater har gått nærmere gjennom prosjektet, er det nødvendig med flere tiltak enn det som tidligere har vært lagt til grunn. Dessverre er det ikke praktisk mulig å innføre to tog i timen i grunnrute mellom Melhus og Stjørdal i 2024, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Antallet nye tiltak som må gjennomføres, har økt fra 9 til 17, og gjelder blant annet lengre kryssingsspor, stasjonstiltak, signalendringer og tiltak for økt hastighet. Planen nå er at det skal bli to tog i timen på hele Trønderbanen fra desember 2027.

For å hjelpe på situasjonen skal det settes inn flere tog i rushtiden fra desember, og noe flere tog i helgene.