– Serveringsbransjen kan vente seg tilbakebetalingskrav fra sine ansatte, mener Synne Ekevold. Hun er advokat og rådgiver i arbeidsrett.

Høyesterett slo i midten av april fast at arbeidsgivere ikke står fritt til å trekke kostnader fra arbeidstakernes tips.

NHO anbefalte i 2019 sine medlemsbedrifter å trekke kostnader til skatter og avgifter fra ansattes tips før den ble utbetalt. NHO oppfordret også til å trekke et administrasjonsgebyr.

Oslo Plaza trakk opptil 41 prosent av tipsen. Hotell Bristol trakk 27 prosent. Det kommer fram i en høyesterettsdom hvor LO og NHO hjalp hver sin side.

Avtaler kan være ulovlige

Arbeidstakerne skal i utgangspunktet få hele tipsen utbetalt – uten noen trekk.

– Jeg har hørt om bedrifter som ikke betaler ut noe til ansatte, men bruker pengene på restaurantbesøk og andre sosiale arrangement, sier advokat Synne Ekevold.

Hennes arbeidsgiver Sticos har vært i kontakt med flere bedrifter som lurer på hvordan tips skal håndteres.

– Selv om trekk i tips skulle være gjort etter avtale med arbeidstakerne, er det ikke gitt at dette er godt nok for at trekket er lovlig, sier Ekevold, og legger til at slike avtaler må være skriftlige med hver enkelt ansatt.

Ingen botox

Tips er skattepliktig inntekt. Arbeidsgivere ble i 2019 pålagt å betale arbeidsgiveravgift av tipsen.

– Det ga nok mange i restaurantbransjen bekymringsrynker. Høyesterettsdommen vil neppe oppleves som en botoxinjeksjon, tipper Ekevold.

Hun tror dommen får flere ansatte til å kreve ulovlige trekk betalt tilbake.

–Slike krav kan oppleves særlig utfordrende for virksomheter i en bransje med små marginer, legger hun til.

Etter tre år er kravene stort sett foreldet.

Jan Roger Ulvang dro til Oslo og fulgte saken i retten. Foto: Privat

Spennende å se

– Jeg synes det er bra de ansatte vant fram, sier Jan Roger Ulvang.

Han er hovedtillitsvalgt på Royal Garden i Trondheim og konserntillitsvalgt i hotellkjeden Radisson.

– Tips er et gode for begge parter fordi ansatte som står på har mulighet til å tjene seg litt ekstra. Bedriften trenger bare å melde fra til lønnskontoret hvor mye hver enkelt skal ha, sier Ulvang.

– Hva tror du blir effekten av at bedrifter nå må betale avgifter av egen lomme?

– Det blir spennende å se. Det er greit at ansatte skal betale inntektsskatt av tips, men arbeidsgiveravgiften er arbeidsgivers ansvar. Det ligger i navnet, svarer han.

Ulvang sier ansatte i Radisson er veldig fornøyde.

– Ledelsen i Radisson får store bonuser. Det blir feil at bedriften også skal forsyne seg av tipsen til de som jobber på gulvet og har dårlig lønn. Servicearbeidere får ikke noe særlig i lokale forhandlinger. Derfor var det viktig å vinne fram, legger han til.

Krevende etter tøff periode

Gleden hans deles ikke av regiondirektøren i NHO Trøndelag, Guro Angell Gimse.

– Jeg ble overrasket og skuffet da dommen kom. Dette er en betydelig belastning for arbeidsgivere. Tips er uforutsigbart. Hver krone blir nå en ekstra utgift for bedriften, sier hun.

– Hva tenker du om at tusenvis av ansatte nå kan kreve avgifter refundert?

– Det blir en krevende tilleggsbelastning. Restauranter og uteliv har hatt det tøft gjennom pandemien, svarer hun.

Trøndelag har ifølge Gimse 514 serveringsbedrifter og 159 overnattingsbedrifter.

NHO Trøndelags direktør synes dommen er urimelig. Hun sier noen bedrifter vurderer å slutte med tips. Foto: Therese Alice Sanne

Saksøkte egen arbeidsplass

– Jeg synes dommen er urimelig, men vi respekterer Høyesteretts beslutning og forholder oss til den, legger hun til.

– Tror du arbeidsgivere vil slutte med tips?

– Jeg tror mange vil vurdere det, men har også fått signaler om at enkelte ønsker å finne avtaler med ansatte. Dommen hindrer ikke den enkelte bedrift i å inngå avtaler med ansatte om fordeling av kostnader, sier NHO-direktøren.

Bakgrunnen for saken i Høyesterett var at ansatte ved Bristol og Plaza mente de ble trukket ulovlig og saksøkte de to hotellene.

– Arbeidstakerne skulle ha fått tipsen utbetalt uavkortet, og har derfor krav på tilbakebetaling fra arbeidsgiver av det som ble trukket, sier Ekevold. Foto: Stian Hansen

Rause eller gjerrige

Advokat Synne Ekevold sier manglende kontroll over hvor mye tips som kommer inn gjør økonomistyringen mindre forutsigbar.

– Kunder kan være raus eller gjerrig. Hvor mye tips som kommer inn avgjøres av kundene, sier hun.

Ekevold forteller at meningene er delte om hvorvidt arbeidsgiver kan avslutte tipsordningen. Høyesterett har ikke tatt stilling til spørsmålet.

– Så hvis virksomhetenes løsning blir å forby tips, er det nok utsikter for flere rettssaker, sier Ekevold.