Sibir-kulda skal legge seg over store deler av Sør-Norge, med temperaturer på minus 20 og kaldere. NAFs store elbiltester viser at rekkevidden til elbiler reduseres med opptil 36 prosent selv i moderate vintertemperaturer, melder organisasjonen i en pressemelding.

- I vanlige vintertemperaturer mellom null og minus ti grader viser testene våre at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen, sier Sødal.

– Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større, fortsetter han.

Skal du ut på langtur med elbilen i den strenge vinterkulda, krever det derfor mer planlegging enn du er vant til fra sommerferien.

- Beregn minst ett ladestopp på strekninger du kan kjøre uten å lade om sommeren, råder Sødal.

Vinterkulda kan også føre til at det blir trangere på ladeplassene. Dette skjer av to årsaker mener NAF; flere må lade fordi bilen kjører kortere og ladingen går tregere i kulda.

- For å komme raskere av gårde og gi plass til andre strømtrengende bilister, er det lurt å bruke forvarming av batteriet om bilen din har den funksjonen, sier Sødal.