Hva kan tang og tare gjøre for landbruket og miljøet? Mye, mener Animal Seafood UB.

Ungdomsbedriften, som består av 5 elever ved andreåret ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim, vant nylig førsteplassen i Euronexts «Blue Innonation Award», som deles ut årlig til ungdomsbedrifter med bærekraftige og innovative forretningsidéer innen havbruksnæringen.

— Det er veldig artig at vi vant, vi forventet ikke det på forhånd. Det var ganske god konkurranse, så jeg er veldig glad for at vi klarte det, sier daglig leder i Animal Seafood UB Isak Lesund til MN24.

Fra fjæra til fjøset

Tang og tare er ikke bare mat for fisk og fugl – det kan også bli et viktig fôrtilskudd for norske bønder, mener elevene bak bedriften.

Idéen går ut på å erstatte soya med norsk tang og tare som hovedingrediens i kraftfôr for storfe.

Dersom ungdomsbedriften lykkes, kan norske bønder snart si farvel til den langreiste soyaen, som importeres i stor grad fra Sør-Amerika og bidrar til både avskoging og forurensning.

– I dag blir soyaen i stor grad hentet fra Brasil, som betyr at den må fraktes langt, og måten den blir produsert på har mange miljømessige utfordringer, sier Lesund.

— Med vår idé kan man ta i bruk tang og tare, som i dag ikke brukes til noe spesielt. Dette kan forhåpentligvis skape arbeidsplasser, og vil også ha en god effekt på dyrene da metanutslippet reduseres.

Rekordhøy interesse for entreprenørskap

Frank Norbeck, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Trøndelag, forteller MN24 at han er imponert over de entreprenørielle egenskapene til trøndersk ungdom.

– Det var jo en trøndersk bedrift som vant førsteplassen i fjor også, så det er jo fryktelig artig å se at ungdommer viser interesse for blå næring, spesielt de som ikke nødvendigvis bor langs kysten. Vi ser at spesielt elevene ved Thora Storm og Charlottenlund har et stort fokus på næringen som skjer langs kysten.

Ungdomsbedriftsordningen tilbys nå på de fleste videregående skolene i hele fylket, men i veldig varierende grad, sier Norbeck. Samtidig ser han at interessen for ordningen aldri har vært høyere i Trøndelag.

– Vi ser at det er flere og flere skoler i fylket som er med, og i år er det den første gangen der vi passerer 1400 elever som har ungdomsbedrift i Trøndelag.

– Får være kreativ og innovativ

Han tror at ordningen er med på å gi elevene uvurderlig erfaring som de har god bruk for senere i arbeidslivet.

— Vi har fått masse tilbakemeldinger på at opplegget bidrar til å skape mange «intraprenører». Her har elevene fått lov til å være kreativ og innovativ, og når de da kommer ut i arbeidslivet henger mye av dette igjen.

— Vi gjorde noen undersøkelser for noen år siden, der vi spurte ungdommene om det var større sannsynlighet for at de ville starte en bedrift etter gjennomføring av opplegget enn før, der over 50 prosent sa ja. Så dette gir jo en pekepinn på hvordan opplegget har lyktes.