– Klesbransjen sliter virkelig, sier Alexander Schjøll.
Han er forsker ved forbrukerforskningsinstituttet Sifo, og følger med på hvordan store endringer i samfunnet slår ut i butikkhyllene.
Han er én av flere som peker på dårlige tider for en del butikker og særlig kleshandelen.
– Prisen på klær er veldig vanskelig for kjedene å øke. Konkurransen fra utlandet er så sterk. Regjeringen innfører moms fra første krone på import, men nordmenn har blitt vant til å handle i utenlandske nettbutikker, sier Schjøll.
Venter prishopp på billigvarer om få uker
Sportsfall
Han sier lønningene stiger, og svak krone gjør vareimport dyrere. Konkurranse fra utenlandske aktører gjør det vanskeligere for butikker i Norge å øke prisene.
– Jeg frykter konkurser i mange mindre klesbutikker uten mulighet til å ta opp langsiktige lån. De vil slite med likviditeten, sier Schjøll, og legger til:
– Når selv XXL sliter, tror jeg det gjelder hele bransjen. Dette er litt for spennende.
XXL fikk ifølge E24 et resultat før skatt på minus 284 millioner i første kvartal. XXL-aksjen omsettes 15. mai for 2,44 kroner. I juni 2022 var prisen opptil 10,48 kroner.
XXL skrev i kvartalsrapporten gjengitt av E24, at de fortsetter å oppleve lavere etterspørsel etter sportsutstyr, noe som har ført til stor tilbudsaktivitet.
Færre arbeidsinnvandrere
Tre trønderske klær- eller skobutikker gikk konkurs i april, deriblant den over hundre år gamle Simon Petersen Sko i Ravnkloa. I april 2022 var Bakklandet Blomster fylkets eneste butikkonkurs.
– Jeg er redd for betalingsvilligheten til folk flest, når prisene settes opp gang etter gang, sier Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom i Sparebank1.
Hun tror høsten blir tøff for klesbransjen, og sier mange butikker sliter med store varelagre.
– Svakere krone gir økte importpriser. Det gir også mindre arbeidsinnvandring. Det er ikke lenger like attraktivt å jobbe i Norge, da pengene er verdt mye mindre i hjemlandet, forklarer Lindstad.
Folk flest
Økonomen gleder seg samtidig over at svak krone er bra for turismen. Både nordmenn og utlendinger kan spare på å feriere i Norge.
– Forhåpentligvis støtter de opp næringslivet lokalt i Norge, både med tanke på hotell, restauranter og klesbutikker, sier Lindstad.
Sjefen for Trondheim Torg, Jomar Asbøll, sier klesbutikkene på «hans» senter har hatt fin utvikling så langt i år.
– Vi er for folk flest. Jeg tror de dyre butikkene i high end-segmentet merker det mer. Renta skal nok mer opp og folk har allerede mye gjeld.