I de nye vilkårene selskapet sendte ut til sine kunder onsdag kveld, krever Tinde Energi blant annet av fastpriskundene skal betale den statlige strømstøtten de måtte få, videre til Tinde, ifølge Dagens Næringsliv (DN).

Forbrukertilsynet varsler en bot på tre millioner kroner mot selskapet, samt et gebyr på 400.000 kroner mot Raymond Henriksen etter brudd på markedsføringsloven, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Antallet klager mottatt av Forbrukertilsynet gjør at tilsynet anser at det er sannsynlig at lovbruddene er begått overfor et stort antall kunder. Lovbruddenes art, grovhet, og omfang viser behovet for strenge sanksjoner, heter det.

Raske på labben

Henriksen sier at vilkårsendringene Tinde Energi har varslet fra nyttår, er marginale, ifølge DN. Han opplyser til TV 2 at han ikke har sett nøye på begrunnelsen, men at han i utgangspunktet tenker at tilsynet har vært litt for raske på labben.

– Det lages mye støy i mediene. De fleste reaksjonene mot oss kommer fra folk som ikke er kunder hos oss. Vi har i dag rundt 300 private kunder som har fastprisavtale, og det er kun et fåtall av disse som «lager mye greier», sier Henriksen til TV 2. Han opplever at ikke alt er kommet fram.

Vurderer nedlegging

– Det vi ønsker, er å unngå personer som utnytter fastprisordningen ved å bruke unormalt mye strøm. For en vanlig husholdning som har det samme forbruket som tidligere, vil ikke de nye vilkårene ha noe å si. Det er først når avviket er større enn 10 prosent av opprinnelig avtale, det får konsekvenser, fortsetter han.

Tinde Energi har frist til nyttår til å etterkomme tilsynets krav. Henriksen sier han vil bruke litt tid på å vurdere hva som skjer videre.

– Det er frivillig å drive med dette, og jeg vurdere å legge ned bedriften.