– Vi har som mål at alle nye personbiler og varebiler skal være nullutslippsbiler fra 2025. For å nå det målet, må det offentlige gå foran. Det betyr at alle nye biler som kjøpes skal være nullutslipp, men det er også viktig å gjenbruke de bilene som allerede finnes på veien, og fortsatt er i god stand. Derfor ønsker vi å innføre et krav om bruktbilkjøp av personbil og varebil i offentlige anskaffelser, der nullutslippsbiler ikke dekker behovet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til regjeringen.no.

– Dersom disse bilene kan hentes ut fra bruktmarkedet vil dette bidra til at det ikke tilføres nye fossile kjøretøy på veiene. Dette vil være i tråd med målet i Nasjonal transportplan om at alle nye personbiler og varebiler skal være nullutslipp fra 2025, sier Nygård videre.

Krav om nullutslippskjøretøy

Regjeringen har allerede innført flere krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av kjøretøy. Fra 1. januar 2022 ble det krav om nullutslipp for offentlig anskaffelse av personbiler og lette varebiler. Fra 1. januar 2023 ble det krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser for tunge varebiler, altså varebiler på mellom 1785 kg og 3,5 tonn.

Videre har regjeringen foreslått krav om nullutslipp for ferjer og hurtigbåter. Dette forslaget er nå på offentlig høring. I tillegg ber i dag Statens vegvesen sende forslag om å fremskynde kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024 på offentlig høring.

Krav om bruktbilkjøp er et av forslagene som blir fremmet i høringen om å fremskynde kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024.