– Totalt sett tror jeg forbrukerne kan vente seg et bedre tilbud med konstellasjonen Norwegian og Widerøe enn med Widerøe alene, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til NTB.

Norwegian kjøper Widerøe for drøyt 1,1 milliarder kroner og kaller begivenheten «en stor dag for forbrukerne».

Styreleder Svein Harald Øygard omtalte Widerøe som distriktenes T-bane. Han poengterte at etter oppkjøpet vil det bli lettere å ta Widerøe på kortbanenettet og fly videre, for eksempel ut av landet, med et Norwegian-fly.

– Oppkjøpet støtter opp under de prioritetene vi har i Norwegian om å gi et bedre tilbud til våre passasjerer, enten de skal reise i Norge, Norden eller ut i Europa, sa Øygard.

Widerøe skal videreføres som et heleid datterselskap i Norwegian-strukturen, og har fått løfter om å fortsette utviklingen av selskapet innenfor den strategien som er lagt.

Synergier på 200–300 mill.

Trolig vil spesielt Widerøe få redusert sine kostnader betydelig, noe som kan komme forbrukerne til gode i form av billigere billetter, ifølge Elnæs. Norwegian vil dessuten kunne utvide tilbudet sitt ved å bruke Widerøe-fly på enkelte ruter når etterspørselen er for lav for de store Norwegian-maskinene.

– Widerøes passasjerer vil dessuten kunne innlemmes i Norwegians bonusprogram og trolig i det nye samarbeidet med Strawberry, poengterer analytikeren.

Det ventes synergier – kostnadskutt og økt verdiskaping på mellom 200 og 300 millioner kroner – som følge av oppkjøpet. I tillegg til stordriftsfordeler, bedre avtaler og samarbeid om groundhandling, vil Widerøe kanskje kunne nyte godt av Norwegians lukrative drivstoffavtaler, spekulerer Elnæs. Drivstoff utgjør mellom 25 og 35 prosent av kostnadene til et flyselskap.

Per nå er det ikke planer om nedbemanninger som følge av oppkjøpsavtalen.

ElnæsŽ konklusjon er at reduserte kostnader enten vil manifestere seg i billigere billetter eller brukes til å pynte på bunnlinjen.

Må ha godkjenning

– Hvis vi kommer til at konkurransen svekkes og at denne avtalen vil gå ut over forbrukerne, i form av høyere priser og dårligere tilbud, har vi en mulighet til å stoppe oppkjøpet, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet til NTB.

Han er tydelig på at transaksjonen må «godkjennes av oss før de kan gjennomføre det». Det kan tidligst skje fem uker etter at selskapene formelt har meldt oppkjøpet inn for tilsynet. Er det ikke grunn til bekymring for konkurransesituasjonen, kan avtalen bli godkjent allerede da. I motsatt fall må tilsynet melde fra om at det er bekymring og at det trenger mer tid.

– Det er vanskelig å foregripe denne prosessen. Vi jobber intensivt og ønsker å gjøre behandlingen så effektiv som mulig. Men det skal gjøres grundige vurderinger, så det er grenser for hvor raskt vi kan ha en avgjørelse, sier Nese.

Et vesentlig poeng i tilsynets arbeid blir å se på områder hvor de to selskapene er nære konkurrenter og i så fall hvordan oppkjøpet påvirker konkurransen. Selskapene selv framholdt på pressekonferansen fredag at de ikke er konkurrenter og at det bare er to ruter i Norge som trafikkeres av dem begge.

– Komplementerer hverandre

De to selskapene komplementer hverandre, snarere enn å konkurrere med hverandre, mener konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe. Han tror at kundene til Widerøe vil få et enda bedre rutetilbud gjennom samarbeidet.

– Det er noen kriterier som har vært veldig viktig for at denne transaksjonen har kunnet la seg gjøre. Den respekten som Norwegian har for Widerøes oppdrag i Norge, gjennom sin veldig spisse rutestrategi, er noe jeg vil trekke fram. Widerøe og Norwegian er ikke konkurrenter, sa han.

Norwegians konsernsjef Geir Karlsen sa at oppkjøpet av Widerøe har vært planlagt i mange måneder.

– Dette er en transaksjon vi har jobbet med siden før jul, da vi forsto at Widerøe kunne finne et nytt hjem. Vi kjøper dette for 1,1 milliard kroner. Den endelige prisen vil bli satt litt senere, sa Karlsen.

Det er WF Holding som eier Widerøe og som dermed er Norwegians motpart i avtalen. Bak selskapet står Torghatten med 64 prosent og Fjord1 med 34 prosent.