I juni i år gikk Rema 1000 bort fra de tradisjonelle prisvinduene som har regulert prissetting i norsk dagligvare i mange år. Samtidig har dagligvaregiganten fått lavere priser fra sine leverandører fra 1.september, opplyser Rema 1000 i en pressemelding fredag morgen.

– Derfor er prisen i dag satt ned på over 40 varer innenfor kategorien ferskt kjøtt og kjøttpålegg. Størrelsen på kuttene vil variere fra 0,6 prosent til 8,6 prosent, opplyser Rema 1000.

Blant varene er hamburgere, bacon og kjøttdeig. På rema.no finner du hele varelista.

– Vårt mål er å være billigst på dagligvarer i Norge. Vi holder ikke igjen på reduksjon i avgifter, moms, eller lavere priser fra leverandører. Lavere pris inn til oss, betyr lavere priser ut til kundene, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpssjef til rema.no.

Kuttet på kjøttvarer følger etter et kutt i fiskepriser for noen dager siden. Både Kiwi og Rema 1000 rapporterte da om økt salg av fiskeprodukter etter at de sammen med Coop Extra kuttet fiskeprisene.

Andre følger etter

Umiddelbart etter at Nettavisen brakte nyheten om priskuttene kastet kjedene Kiwi og Extra seg rundt, og kuttet priser tilsvarende, opplyser Nettavisen selv. Nettavisen har også intervjuet professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Wallin Andreassen. Han mener det er viktig å være oppmerksom på spesielt en ting:

– Dette med priskutt er noe de støyer med. For det underliggende er at de setter prisene opp, sier Andreassen til Nettavisen.

Lavpriskjedene har rundt 4500 varetyper i butikken, og dagens priskutt gjelder kun 42 produkter, sier han.

– Prisøkningene skjer i bakgrunnen av den lokkende tryllefløyten som heter priskutt. Det er en skinnmanøver for å få vekk oppmerksomheten, sier han. Han sier også at Remas konkurrenter vil følge etter innen kort tid.