NAF har regnet ut hvor mye man betaler per kilometer rekkevidde, basert på bilprisen og resultatene fra Naf og Motors elbiltest. På topp ti-listen kommer flere rimelige biler, melder Naf i en pressemelding.
I sommerens test kjørte rimelige MG ZS Long Range 443 kilometer. Prisen per kjørte kilometer kom på 786 kroner. I motsatt ende av skalaen kom de dyre bilene med Porsche Taycan 4 Cross Turismo som den klart dyreste. Porschenkoster 3175 kroner per kilometer. Mercedes EQS og EQE er også blant de dyreste per kilometer rekkevidde.
Hun blir ny toppsjef for simulatorselskap i Trondheim
Valuta for pengene
- Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene. På topp ti-listen er det flere rimelige biler som Maxus Euniq6, CupraBorn og Renault Megane i tillegg til MG, sier Nils Sødal i Naf.
– Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, fortsetter Sødal.
Av de ti bilene som gir mest rekkevidde for pengene, koster dessuten halvparten under 500 000 kroner.
– Med momsreglene som kommer fra 2023, vil bilene som koster under en halv million få en ytterligere gevinst på kilometer-prisen, mener Nils Sødal.
Blant de 31 elbilene som var med på sommerens test er gjennomsnittsprisen per kjørte kilometer 1433 kroner, opplyser Naf.
Her er hele lista i Naf-testen:
Bilmodell: | Målt rekkevidde i NAF og Motors test | Pris | Pris per faktisk kjørte km i NAF og Motors test |
MG ZS Long Range | 443 km | kr 347 990 | kr 786 |
Polestar 2 LR Single Motor | 520,6 km | kr 478 000 | kr 918 |
Kia EV6 RWD | 500,2 km | kr 474 900 | kr 949 |
Maxus Euniq6 | 388,4 km | kr 379 900 | kr 978 |
Cupra Born | 376 km | kr 383 800 | kr 1 021 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 466 km | kr 489 000 | kr 1 049 |
BMW i4 eDrive40 | 583,6 km | kr 617 600 | kr 1 058 |
Renault Mégane E-tech | 413 km | kr 446 600 | kr 1 081 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 446,6 km | kr 513 000 | kr 1 149 |
Skoda Enyaq Coupe iV80x | 497 km | kr 579 000 | kr 1 165 |