– Nye Veier har vist oss at de kan bygge veier raskere og billigere. De åpner stadig nye strekninger. Derfor har regjeringen bestemt at de skal få 10 nye strekninger. Nå er kontrakten med selskapet signert, slik at de har masse å gjøre i åra som kjem, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.

Følgende veistrekninger skal nå overføres fra Statens veivesen til Nye Veier:

* E6 Otta–Dombås * E6 Åsen–Steinkjer * E6 Selli–Asp * E6 Sørelva–Borkamo * E6 Nordkjosbotn–Hatteng * E6 Olderdalen–Langslett * E136 Dombås–Vestnes * Rv. 4 Hunndalen–Mjøsbrua * Rv. 13 Skare–Sogndal * Rv. 25 Hamar (E6)–Løten

I tillegg vil strekningen E6 Nedgård–Ulsberg bli overført til selskapet. Det er en forlenging av E6 Melhus–Ulsberg, som selskapet allerede jobbar med, melder departementet.

– No skal Statens vegvesen og Nye Veier snakke sammen om overføringen. Så starter arbeidet for Nye Veier med å planlegge prosjektene videre. De vil blant annet se på mulighetene for å optimalisere prosjektene, altså gjøre de best og billigst mulig. Det vil være Nye Veier som vil ta den endelige avgjørelsen for når prosjektene kan startes opp, sier Hareide videre.

Nasjonal transportplan

Det var i samband med fremleggingen av ny Nasjonal transportplan 2022–2033 i mars, at regjeringen foreslo å overføre disse strekningene til Nye Veier. Måndag 27. september ble altså avtalen signert av Samferdselsdepartementet og Nye Veier.