Etter to tunge måneder, ble det høyere tempo i antall nybilregistreringer i mars. Foruten den skyhøye elbil-andelen, så viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) at bare en enkelt prosent av alle nyregistrerte biler i mars var bensinbiler. Rene diesel- og bensinbiler til sammen kun stod for 2,7 prosent av nybilregistreringene.

Av 19 366 nye personbiler i mars, var 16 811 elbiler (86,8 prosent). I mars ble det registrert 19,3 prosent flere nye personbiler enn i mars i fjor, viser tallene fra OFV.

- Hvem hadde trodd at bildet skulle se slik ut for bare få år siden? Salget av nye rene diesel- og bensinbiler er trolig i ferd med å bli historie i Norge. Samtidig var andelen bensinhybrider og ladbare bensinhybrider i mars på ti prosent, som viser at ikke alle er klare for elbil riktig ennå, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) til egen nettside.

Stille hos forhandlerne

Til sammen i første kvartal i år ble det registrert 28 665 nye personbiler, det er 11,4 prosent færre enn i første kvartal i 2022. Hos mange bilforhandlere har det vært relativt stille i lokalene i første kvartal, opplyser OFV. De to første månedene var særlig preget av registrering og utlevering av nye biler som var bestilt for lenge siden, og som kom til Norge i desember.

- Alt i alt ser det ut til at takten i antall nybilregistreringer er i ferd med å normaliseres etter første kvartal. Men vi må trolig nedjustere prognosen for 2023 som var på 154 000 førstegangsregistrerte nye personbiler. Hvor mye får vi se litt senere i år, sier Solberg Thorsen.

- Mens prognosen om en elbilandel på 90 prosent ved slutten av året, står ved lag, sier han.

Både kvartalet som helhet og mars som enkeltmåned, har vært preget av et rekordhøyt antall nye Teslaer. I første kvartal var 33,1 prosent – eller 9474 av alle nye personbiler, en Tesla. Av disse var 8717 Model Y. I mars alene ble det registrert 7445 Tesla Model Y.

Det er ny registreringsrekord i løpet av en måned for et bilmerke i Norge, og det høyeste antall for en bilmodell noensinne, opplyser OFV. På andre og tredjeplass fulgte Toyota og Volkswagen både for kvartalet og i mars.

De 10 mest solgte bilmodellene i mars i antall:

Tesla Model Y7445
Toyota bZ4X1076
Volvo XC40933
Volkswagen ID.4675
Volkswagen ID.3603
Tesla Model 3454
Nissan Leaf434
Ford Mustang Mach-E413
Skoda Enyaq360
Peugeot 208335

Kilde: OFV

Kortere ventetid?

- For bilindustrien generelt kan det se ut til at det nå er noe mindre produksjonsutfordringer. Det kan kanskje bidra til litt kortere ventetid for de som har bestilt og nå bestiller nye biler, sier Solberg Thorsen.

Det er god tilgang på bruktbiler, og per 30 mars i første kvartal har over 120 000 biler skiftet eier. Det er en liten økning i forhold til samme periode i 2022. Stadig flere elbiler i kjøretøybestanden gir også utslag i bruktmarkedet. Antall eierskifter på elbiler ligger 13,81 prosent over første kvartal i fjor, og 21 610 elbiler har fått en ny eier bak rattet.

- Økonomisk usikkerhet og pris- og renteøkninger gjør økonomien utfordrende for mange. Kanskje venter mange med å kjøpe eller bestille ny bil, og velger i stedet en brukt, sier Solberg Thorsen.

I første kvartal har bruktimporten av personbiler gått ned med nesten 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og totalt er det kun importert 791 bruktbiler så langt i år. - Kronekursen og inflasjon i Tyskland og andre land er nok hovedforklaringen. Nå er det dyrt å hente bruktbiler til Norge, sier Solberg Thorsen.

Antall elektriske varebiler er også på full fart opp i første kvartal. Av 5504 nye varebiler klasse 2, er 2063 elektriske.