Coop har gitt sine leverandører beskjed om at kjeden vil kutte ut de fleste av leverandørenes salgsfremmere, altså dem som hjelper til med salg, presentasjon og kampanjer, med 75 prosent så fort som mulig, skriver Dagens Næringsliv.

Forbundsleder Monica A. Paulsen i YS-arbeidstakerorganisasjonen Negotia, reagerer kraftig på dette.

– Coop bruker igjen sin markedsmakt til å herje med leverandørindustrien, sier hun, og frykter at så mange som 2000–3000 personer kan miste jobbene sine i bransjen, avhengig av om de andre aktørene følger Coop.

– Vi vet at dette vil få konsekvenser for leverandører og deres ansatte, men samtidig er dette helt nødvendig i en bransje i stor endring, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til avisen.

Verken Norgesgruppen eller Rema ønsker å kommentere saken nærmere, men Remas kommunikasjonsleder Hanne Knudsen sier at de ikke har noen slike planer.