3 269 370 passasjerer brukte Avinor sine lufthavner i februar i år. Dette var en økning på 45 prosent sammenlignet med februar 2022. Sammenlignet med samme måned i 2019 er tallene 16 prosent lavere, opplyser Avinor i en pressemelding.

– Flytrafikken i februar er i tråd med prognosene våre fra i høst. Selv om det er veldig mange flere som reiser enn i fjor, ligger februartallene fremdeles 16 prosent etter 2019. Det er ventet at flytrafikken vil ligge under 2019-nivå også resten av året, og at vi for året under ett, er på om lag 91 prosent av 2019-nivået, sier trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Det er store ulikheter ved de ulike norske lufthavnene, viser Avinors tall:

- Oslo hadde mer enn 1,6 millioner passasjerer i februar. Dette er 19 prosent under tallene for februar 2019. Om en ser på Bergen lufthavn ligger tallene bare fire prosent bak 2019. Hovedårsaken til dette er Widerøe sin satsing i Bergen, og slusing av passasjerer over Bergen som knutepunkt. Også Stavanger og Trondheim er nærmere 2019-nivå enn Oslo lufthavn. Men Oslo lufthavn har størst volum, altså flest passasjerer, og har derfor størst påvirkning på de totale tallene for Avinor, forklarer Riise.

Vekst på Værnes i år

Avinors tall viser at det var 48 prosent flere passasjerer på Værnes i februar, sammenlignet med februar 2022, da det fortsatt var pandemitiltak i Norge. Så langt i år er det en vekst på 57 prosent mot samme periode i 2022. For februar i år var det imidlertid 12 prosent færre passasjerer enn i februar 2019, og starten på hele året har vært 13 prosent dårligere enn samme tid i 2019.

Her er passasjertallene fra de store lufthavnene, samt DRL (de regionale lufthamnene) sammenlignet med 2022:

Foto: Skjermdump Avinor

Og her er passasjertallene fra de store lufthavnene, samt DRL, sammenlignet med 2019:

Foto: Skjermdump Avinor

Utenlandstrafikken drar ned

– Det er særlig utenlandstrafikken som drar ned volumet, mens innenlandstallene har hentet seg bedre inn etter pandemien. Selv om det er lenge til sommeren, er det mye som tyder på at vi vil se at denne forskjellen kommer til å holde frem. Vi venter at innenlandstrafikken vil være nær 2019-nivået i sommermånedene, før den faller noe tilbake utover høsten. Vi venter også at utenlandstrafikken gradvis henter seg videre inn framover, selv om den er ventet å ligge et stykke under sommertrafikken i normalåret 2019, avslutter Riise.

At det er færre som flyr har jo også de ulike flyselskapene merket godt. Tross økende antall reiser så har både SAS, Norwegian, Norse og ikke minst Flyr levert til dels svake tall og meldinger om driftsutfordringer de siste ukene og månedene. For Flyr var tallene så elendige at de nylig ble slått konkurs.