Det viser NAFs Trafikantbarometer for 2023. I 2021 var andelen 47 prosent, melder interesseorganisasjonen Naf i en pressemelding. På landsbasis er de samme tallene henholdsvis 57 og 55 prosent. Undersøkelsen er gjort blant nordmenn som bruker bil i det daglige.

- Til tross for at bompengene øker og politikerne i byene sier de vil få flere til å reise kollektivt, lykkes de ikke med å redusere reisetiden med buss, trikk og tog, sier Ingunn Handagard, pressesjef i Naf.

Det er ikke bare i Trondheim mange opplever overgangen til kollektivtrafikk som utfordrende. I flere av de de største byområdene står tallene for bruk av kollektivtrafikk ganske stille sammenliknet med for to år siden. Kun i Oslo er det tegn til at noen flere kan benytte kollektivt uten å tape reisetid på det. «Bare» 43 prosent i osloområdet sier overgangen til kollektivtrafikk vil gjøre at de bruker mer tid enn i dag.

- Når hverdagsreisen går raskere med bil enn med kollektiv, forblir bilen løsningen for mange, sier hun.

Verst for barnefamilier

Samtidig som kollektivbruken står på stedet hvil, har bompengeregningene til nordmenn økt med 21 prosent det siste året, skriver Naf. Spesielt barnefamiliene får lengre reisetid dersom de kun skal bruke kollektivtransport. For husholdninger med mer enn to personer, svarer hele to av tre at reisetiden vil øke.

- Har du barn, er det vanskelig å kutte ut bilen. Det viser tallene fra trafikantbarometeret med all mulig tydelighet. Familier med barn bruker både mer tid på hverdagsreisene i dag og vil streve med økt reisetid om de skulle satt fra seg bilen, sier Handagard.

Naf peker på flere tiltak som vil bedre kollektivtilbudet. Flere avganger, kortere reisetid og fleksible billetter står øverst på lista over tiltak folk etterspør.

- Spesielt i de store byene der det er satt mål om å kutte biltrafikken, må politikerne ta tak i kollektivsatsningen og se på hvordan man får tilbudet bedre og mer attraktivt for folk, sier Handagard.