– Dette blir tidenes største bilutstilling i Midt-Norge. Vi har ikke sett noe liknende i Trøndelag på flere ti-år, sier Rune Wang-Henrichsen, leder av Nardo Bil & styreleder i bransjeorganisasjonen Bil & Trafikk, til MN24.

Rune Wang-Henrichsen. Foto: Glen Musk / Adresseavisen

– En samlet trøndersk bilbransje står bak dette prosjektet om å skape et mini-Genève i Trondheim. Vi har fått med over 40 merker på utstillingen, noe som er helt enormt at vi har greid å få til. Dette er første gangen vi arrangerer en slik messe, så det blir fantastisk gøy å kunne invitere til en folkefest som dette.

Wang-Henrichsen refererer til Autopia Trondheims bilmesse som arrangeres i midten av mai.

Vil nå hele Midt-Norge

Arrangøren, som har bransjeorganisasjonen Bil & Trafikk på eiersiden, har reservert Trondheim Spektrums 11 000 kvadratmeter i helgen 12. til 14. mai.

Målet er å trekke inn mellom 15 000 og 20 000 mennesker i løpet av helgen fra hele Trøndelag og omegn. Til motsetning fra andre bilmesser, er målgruppen bredere enn den tradisjonelle bilentusiasten.

– Vi vil at dette skal være et inkluderende arrangement. Dette skal være et mekka for autofile, men i tillegg er vi opptatt av å treffe hele familier og unge som kanskje er nysgjerrig på bransjen, sier Wang-Henrichsen.

– Så dette blir et show for hele familien, både voksne og barn?

– Det er definitivt målet. Skal vi klare å tiltrekke oss flere enn de ivrigste bilentusiastene, må vi tilrettelegge aktiviteter for både barn og voksne.

Trondheim Spektrum. Foto: Espen Bakken / Adresseavisen

– Unik mulighet til å prøve drømmebilen

Selv om mange av bilene som vil vises frem på messen ikke er under produksjon enda og kan kjøres, nevner Wang-Henrichsen at det være lagt opp til prøvekjøring av en rekke av bilene.

– Flere utstillere kommer til å tilby prøvekjøring. De besøkende reserverer tidspunkt for prøvekjøring på stand, og slipper derfor å stå i lange køer for å prøve drømmebilen, sier Wang-Henrichsen.

– De som enda ikke har gjort overgangen til elbil vil få en unik mulighet til å både se og prøve det nyeste som markedet har å by på denne helga, sier Wang, og trekker frem at 85-90 prosent av bilene vil være elektriske.

– Hva kan vi forvente å få sett på messen?

– Det vil bli mange nylanseringer. En av de mest spennende tingene som man får se på messen, er verdens første flyvende bil fra Xpeng. Selskapet har en salgsklar versjon til et annet marked allerede i 2024.

Xpeng X2, passasjerdronen for to personer, blir en unik opplevelse for mange. Foto: XPENG

Dersom du lurer på hvilke biler du vil få muligheten til å oppleve på messen trekker arrangøren frem blant annet McLaren, Rolls Royce, Ineos Grenadier, Polestar, Mercedes og BMW som eksempler.

– Bransjen vår er veldig dynamisk, det kommer nyheter nesten daglig. Vi kan derfor ikke gå ut med alt av informasjon for tidlig, men jeg kan love at det blir veldig mye spennende, og besøkende vil være blant de første til å få oppleve flere av bilene. Det er jo ikke bare snakk om nasjonale nyheter, men også Europa-nyheter, sier Rune Vikvald, konsernleder i Melhus Bil.

Rune Vikvald, Melhus Bil. Foto: Morten Antonsen

Her er noen av bilene du kan forvente å se på den nye bilmessa:

Prøv deg som mekaniker for en dag

Programmet er også fylt med en rekke aktiviteter. For å skape større interesse for bilfaget blant unge, er det lagt opp til at både elever og studenter skal få prøvd seg innenfor forskjellige arbeidsoppgaver relatert til bil.

– Vi samarbeider nå med med Opplæringskontoret for bilfag, og jobber med å invitere 5000 elever og studenter til messen på fredagen. Lykkes vi med dette, så blir det bra. NTNU har jo et veldig stort tek-miljø, 40 000 studenter, så det hadde vært spennende å koble de til bilbransjen, sier Wang-Henrichsen.

– I alle bilforretninger i Trondheim jobber det mellom 1000 og 1500 personer. Tar man med alle komplementære næringer, som skifting av ruter og hjul, så er det ganske mange som jobber innenfor faget. Derfor er utdanning viktig.

– Så dette er også et initiativ for å skape ny interesse for bilfaget?

– Ja. Det er et teknologiskiftet i bransjen nå som aldri har vært på et liknende nivå før. Du har jo overgangen til elbil som vi i Norge har kommet langt på, men så eksploderer det med annen teknologi som implementeres. Kompetansen som kreves for å jobbe som bilmekaniker fremover vil være drastisk annerledes enn det den har vært tidligere. Vi trenger flere teknologer.

– Vi planlegger også en næringskonferanse i regi av Næringsforeningen på fredagen. Vi holder nå på å lage en så spennende konferanse som mulig. Det blir blant annet debatt mellom ordførerkandidat Kent Ranum, Lexus-leder Jan Christian Holm og Egil Stensland fra Norges Bilbransjeforbund med flere.