- Våre elbiltester viser at de ulike bilene går mellom fire og 36 prosent kortere i moderate vintertemperaturer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i interesseorganisasjonen NAF.

I NAFs elbilmonitor som ble gjennomført i mai 2023, svarte fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på elbilen sin. Om lag halvparten av de spurte sier den er som forventet. Åtte prosent sier de er positivt overrasket.

- Når så mange er skuffet over rekkevidden vinterstid, viser det at vi ikke er helt i mål med overgangen til elbil, mener Sødal.

NAF har lenge etterlyst en ny offisiell test av vinterrekkevidden til elbiler slik at bilkjøperne får et tall som er realistisk. I dag er det kun WLTP-testen som sier noe om rekkevidden til elbilene, men den er gjort i 23 varmegrader.

- EU er positive til en egen offisiell test av vinterrekkevidden, men en ny, felles europeisk test er nok dessverre langt frem, sier Nils Sødal.

- I mellomtiden er derfor god forbrukerinformasjon desto viktigere til nye elbilkjøpere, sier han.

I fraværet av en offisiell test av vinterrekkevidde, er forbrukernes eneste hjelp testene som gjennomføres og informasjonen de får hos forhandlerne. NAF har siden vinteren 2020 testet nær sagt alle bilene som har kommet på det norske markedet både om sommeren og vinteren. Testene viser et stort sprik i tap av vinterrekkevidde fra bilmodell til bilmodell.

- Enkelte biler har kjørt nesten like langt som den rekkevidden de har på papiret, mens andre har tapt en drøy tredjedel av rekkevidden vinterstid. Testene våre er et øyeblikksbilde den aktuelle testdagen, men gir likevel en god pekepinn på hva bilkjøperne kan vente seg, sier Sødal.