Så langt i oktober har 33 prosent av alle varene Prisjakt følger, økt i pris, melder E24. 13 prosent, nesten 800.000 varer, har økt med mer enn 10 prosent.

Ifølge sjef Christoffer Reina i Prisjakt Norge har det aldri vært flere prisøkninger i forkant av Black Friday, som er 24. november i år. Han sier at oktober i år stikker seg særlig ut med store prisøkninger, tross generell prisvekst.

– Det er en foruroligende, negativ trend, hvis vi sammenligner med tre foregående år. Den nye markedsføringsloven har gjort at vi har fått høyere priser i oktober, da butikkene vil ha en høy førpris å sammenligne sine rabatter mot på Black Friday, sier Reina.

Fra 1. oktober sier den nye markedsføringsloven at for at en førpris skal være reell, må den annonserte førprisen være den laveste prisen produktet har hatt de siste 30 dagene før kampanjen.

Black Friday-rabattene er basert på hva butikken tidligere har solgt produktet for. Forbrukertilsynet har flere ganger påpekt en rekke brudd på markedsføringsloven under tilbudsdagene.