– Forbrukere prioriterer lokal mat og drikke, selv om de kjøper noe mindre av det, sier direktør Nina Sundquist i Stiftelsen Norsk Mat til Nationen.

I Norge har det blitt omsatt lokal mat og drikke for 11,8 milliarder kroner i 2023. Det er en økning på 15,8 prosent fra året før, kommer det fram i en årlig rapport fra Stiftelsen Norsk Mat.

Til tross for økt omsetning, faller volumet av salg av lokalmat i butikk med 4,1 prosent fra i fjor. Det følger en fallende trend i salget av lokalmat fra 2021, som henger sammen med økte priser.

Selv om det ikke er positivt for bransjen at volumet faller, mener Sundquist at det er positive tegn i rapporten.

– Ut fra tallene må vi konkludere med at norske forbrukere fremdeles prioriterer lokal mat og drikke, selv om de kjøper noe mindre av det, sier hun.

Det er fortsatt kjøtt som troner øverst blant de lokale varene, men Sundquist vil også trekke fram Oste-VM som noe som kan øke salg av norske oster.

– Nå er det flaut å invitere til kos med utenlandske oster. Nå må det være norsk, sier hun.