– Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle ende med overskudd i mars i fjor. Jeg blir nesten rørt, fordi det var så grusomt da, sier daglig leder hos Bello, Merethe Gulliksen.

– Mamma startet butikken for nesten 40 år siden, og jeg husker at jeg gråt og sa til henne at jeg ikke trodde det det kom til å gå. Det var veldig trist, men jeg tenkte også at jeg ikke skulle gi meg uten kamp.

– En skremmende tid

Som så mange andre butikkdrivere, måtte også Gulliksen permittere alle sine ansatte da pandemien gjorde sitt inntog i mars i fjor.

– Det var en skremmende tid med butikken full av varer som måtte betales og nesten ingen kunder i Midtbyen, forklarer hun.

Men pandemien tvang henne også til å tenke nytt og å jobbe på en annerledes måte. I løpet av koronaperioden har Bello lagd ny nettbutikk, og i samarbeid med Iverksetter har de også fokusert mer på sosiale medier.

– Jeg hadde aldri filmet meg selv, men måtte bare hoppe i det og «bjuda på», sier Gulliksen og ler.

– Og det har funka. Å vise produktene våre til et bredere publikum har vi fått igjen for. Vi har alltid hatt faste kunder som er lojale, men under pandemien har vi opplevd at også andre har villet støtte opp om butikkene i Midtbyen. I tillegg merket vi at det var mange som var på norgesferie i fjor sommer, fortsetter hun.

– Vi har alltid hatt faste kunder som er lojale, men under pandemien har vi opplevd at også andre har villet støtte opp om butikkene i Midtbyen, sier Gulliksen. Foto: Synne Mauseth

Reddet av nettbutikken

Regnskapstallene viser at Boutiqe Bello AS hadde en omsetning på rett i overkant av 18 millioner kroner i 2020. I 2019 hadde de 13 475 000 millioner kroner. Kostnadene har imidlertid også økt – fra 13,2 millioner kroner i 2019 til 17,3 i 2020.

– Nettbutikken har mye av æren for de økte inntektene, men det koster også mye penger. I tillegg er det kostbart om man skal nå ut på sosiale medier på den måten vi har. Vi har investert i ei større kundegruppe, og det har lønt seg.

Resultatet før skatt viser at Bello har et overskudd på 516 420 kroner i 2020.

– Vi er fornøyde. Vi har tenkt i et lengre perspektiv og prøvd å tilpasse oss en ny hverdag. Det har vi klart, sier Gulliksen.

Selskapet har en egenkapital på 1 090 937 kroner, og en samlet gjeld på 5,2 millioner kroner.

Redd for konkurser hos andre

John Erling Vinnem bak klesmerket Johnny Love forteller at nedstengingen i mars 2020 kom som et sjokk.

– Vi hadde ikke peiling på hva som kom til å skje, men fant raskt ut at vi måtte permittere oss, sier Vinnem, som permitterte seg selv og sine syv ansatte 50 prosent.

John Erling Vinnem hos Johnny Love i Olav Tryggvasons gate permitterte alle ansatte 50 prosent da landet stengte ned. Foto: Synne Mauseth

Nedstengingen fikk ikke bare konsekvenser for butikken de driver i Olav Tryggvasons gate i Midtbyen. De selger også klærne sine til rundt 50 butikker rundt omkring i landet.

– Vi skjønte jo at dette kom til å få ringvirkninger, men var ikke særlig bekymret for egen butikk. Vi regnet med en omsetningssvikt, men visste at vi kunne omsette varene senere, sier Vinnem, og legger til:

– Det jeg var mest redd var hvordan samarbeidspartnerne våre håndterte det. Vi har blant annet en distributør i Tyskland, som igjen selger klærne til tyske butikker. Hadde det kommet et ras av konkurser i butikkene der, hadde det berørt både han og oss. På produksjonssiden har vi hatt flere konkurser, forklarer Vinnem.

Kuttet reisekostnader

Regnskapstallene for Johnny Love AS i 2020 viser en omsetning på i overkant av 16,3 millioner kroner. I 2019 hadde de inntekter på rett i underkant av 19 millioner.

Kostnadene er imidlertid redusert fra 2019 til 2020 – fra 18,4 millioner kroner til 14,8 millioner.

– Normalt reiser vi rundt for å vise fram klærne våre, men slik ble det ikke i fjor. Det ble en stor innsparing for oss, men samtidig er det med på å gjøre at inntektene faller, forklarer Vinnem.

Han forklarer at de nettopp hadde levert klær til butikker da landet stengte ned.

– Hvis butikkene da hadde begynt å gå konkurs, og vi ikke hadde fått betalt for leverte varer, hadde det vørt mye verre. Men butikkene klarte å håndtere det og det gikk mye bedre enn forventet.

Reiseutgiftene ble betraktelig redusert for Johnny Love i fjor. Foto: Synne Mauseth

– Et bra år

Resultatet før skatt viser at Johnny Love endte med et overskudd på 1 492 000 kroner.

Alt i alt beskriver den daglige lederen 2020 som et bra år.

– Vi oppdaget ekstra godt at vi hadde lojale kunder som brydde seg om oss. De var opptatt av at vi skulle overleve, og det gjorde det mye lettere for oss. I tillegg lærte vi mye. Det har vært interessant å se hvordan alt henger sammen, og hvordan alle ønsker å overleve og jobber for det.

Selskapet har en egenkapital på 3 379 000 kroner, og en samlet gjeld på i overkant av 6,5 millioner kroner.

John Erling Vinnem beskriver 2020 som et bra år alt i alt. Foto: Synne Mauseth

2021 startet treigt

Både Gulliksen og Vinnem ser lyst på tiden framover.

– 2021 starta litt som 2020, men heldigvis varte ikke den fasen så lenge. Vi hadde også lært oss å leve med det hele, og samfunnet ble ikke satt tilbake på samme måte som i 2020, sier Vinnem og legger til:

– 2021 har vært bra så langt. Trønderne har fremdeles fokus på Trondheim og er opptatt av å handle lokalt. Det er vi veldig takknemlige for.

Gulliksen forklarer at de ikke ser samme økning som i fjor, men at det også i år blir overskudd for Bello.

– Året starta treigt, men sommeren og høsten har vært bra, forklarer hun.