Forsinkelsen i overføring skyldes teknologi som krevde nye godkjenninger, men nå er altså flyttingen gjennomført og trafikken ved de to flyplassene kan styres fra Nordlands hovedstad.

− Etter overføringen av Namsos og Rørvik AFIS (aerodrome flight information service) har vi nå åtte AFIS-tårn i drift fra det fjernstyrte tårnsenteret i Bodø, sier Jan Gunnar Pedersen, konserndirektør for flysikring i Avinor, i en pressemelding. Han forteller videre at de med dette har kommet enda et skritt videre med etableringen av det fjernstyret tårnsenteret.

Sikker drift

− Fra både Namsos og Rørvik kommer det fire AFIS-fullmektiger som har stått på for å sikre en sikker og stabil drift, og samtidig gjennomføre all opplæring forut for overføringen til Bodø. Deres innsats gjennom det siste året blir satt stor pris på. Namsos lufthavn ble åpnet i 1967, mens Rørvik lufthavn åpnet dørene i 1986. I dag går disse AFIS-enhetene over i en ny epoke. Målet er at den nye tjenesten fra det fjernstyret tårnsenteret i Bodø skal bli minst like sikker og stabil som før, sier Pedersen.

− Vi ser nå slutten på en lang prosess som tidvis har vært utfordrende for de berørte, med utsettelser og perioder med stram bemanning. At de har fått det til å gå rundt på lufthavnene i Rørvik og på Namsos vitner om stor grad av yrkesstolthet og godt samarbeid lokalt, sier Ole Kristian Pettersen, sjef for lokale lufthavner i Avinor.

Verdens største

Avinors fjernstyrte tårnsenter i Bodø er verdens største av sitt slag, og skal i første omgang omfatte totalt 15 lufthavner i Norge. I dag er lufthavnene Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik og Namsos en del av tårnsenteret i Bodø.