Gjennom pandemien har SAS, Norwegian og Widerøe mottatt mer enn seks milliarder kroner i statlig støtte.

Onsdag er det høringsfrist for regjeringens arbeid med ny luftfartsstrategi, som etter planen skal legges fram for Stortinget kommende vår.

Det er i den anledning tilsynet har overlevert regjeringen et brev der det advares mot at statlig hjelp kan føre til at nye aktører ikke tør å etablere seg. Det meldte NRK onsdag morgen.

– Må gi nye selskaper like vilkår

– Det som er avgjørende, er at nye selskaper som etablerer seg, får mulighet til å konkurrere på like vilkår som de etablerte selskapene. Det innebærer at myndighetene må være varsomme med å gi økonomisk støtte til de etablerte aktørene, sier seniorrådgiver Elisabeth Steckmest i Konkurransetilsynet til kanalen.

Hun mener det er en fare for prisøkning dersom markedet beveger seg fra konkurranse til monopol.

Vil ha inn flere anbud på «monopolruter»

Tilsynet oppgir i en pressemelding at dersom nedgangen i antall flypassasjerer fortsetter etter pandemien, så øker risikoen for «monopolruter» – FOT-ruter – der bare én aktør flyr. Tilsynet mener det kan bli dramatisk for passasjerene, med økte billettpriser og dårlig tilbud.

FOT-ruter delfinansieres av staten og utsettes for anbudskonkurranse. For å få flere selskaper til å legge inn anbud ønsker Konkurransetilsynet blant annet å forlenge rullebaner på mindre flyplasser.

– Forlengelse av rullebanene vil gjøre det mulig å benytte flere flytyper slik at flere selskaper kan bli med i anbudskonkurransene. Dette kan være kostbart på kort sikt. Men økt konkurranse kan bidra til å holde nede billettprisene, samtidig som det offentlige kan spare store summer, sier seniorrådgiver Line Halvorsen Hamre i Konkurransetilsynet.