– Vi ønsker å være enda mer kundefokusert og fremstå tydelig som ett Telenor, uavhengig om du er bredbånds-, TV-eller mobilkunde hos oss. Samtidig skal vi øke verdiskapingen og effektivisere måten vi jobber på. Derfor gjør vi endring på noen av divisjonene våre, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor i en pressemelding.

Hun forklarer at bransjen er i konstant endring med rask digitalisering, noe som medfører at Telenor må omstille seg i takt med kundebehov og teknologi.

– Samtidig har vi et behov for kostnadsfokus i en situasjon der prisnivået på mange av våre innsatsfaktorer har økt kraftig, sier Engebretsen.

Tilbyr sluttpakke

Endringene innebærer at det skal bli færre ledere og en flatere struktur, forklarer hun.

– Omstillingsprosesser som dette er krevende for de berørte. Det er likevel helt nødvendig at vi fornyer oss og skaper økt verdi for kundene, samtidig som vi ivaretar Telenors konkurransekraft i en utfordrende tid preget av høy makroøkonomisk usikkerhet, sier hun.

De fast ansatte som blir berørt av nedbemanningen, vil få tilbud om sluttpakke med omstillingsbistand.

Dermed vil antallet Telenor-ansatte i år bikke under 3.000 i Norge. I år 2000 hadde selskapet 20.000 ansatte i Norge.

– Bekymret

Nedbemanningen skaper bekymring, sier hovedtillitsvalgt Kenneth Pettersen for EL og IT i Telenor Norge.

– EL og IT i Telenor Norge er bekymret over bedriftens ensidige søkelys på kostnadskutt som eneste virkemiddel for effektivisering. Fokuset er at kostnadskutt i denne sammenhengen betyr færre årsverk og nedbemanninger istedenfor å benytte og oppgradere kompetansen man har i egen bedrift til å avskaffe en høy grad av innleide, sier Pettersen til E24.

De mener Telenor ikke har synliggjort den driftsmessige risikoen for tap av kunder og inntekt.

– EL og IT i Telenor Norge hevder at det er usaklig av bedriften å sparke fast ansatte når man har så mange innleide i selskapet. Kostnadskuttene burde heller starte opp med å rydde i disse forholdene, sier han.