I nedgangstider vil seriøse aktører bli ekstra utfordret av de som underbetaler arbeidere og sparer på sikkerheten.

Det skriver Byggebransjens Uropatrulje i sin årsrapport.

Starter på nytt

- Når tidene blir dårligere og prisene presses i markedet, blir det ikke noe mindre aktivitet hos useriøse aktører. Vår ambisjon er å gjøre livet enda vanskeligere for bandittene, sier prosjektleder Vidar Sagmyr.

- Hvilke bedrifter tror du holder ut lengst?

- De useriøse som lever fra dag til dag går nok konkurs først, men bakmennene kommer til å starte på nytt og fortsette i samme spor. Seriøse bedrifter holder ikke på sånn, svarer han.

Byggebransjens Uropatrulje er eid av arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjoner i Trøndelag. Prosjektet skal forebygge arbeidslivskriminalitet og sikre like vilkår for konkurranse.

Uropatruljen og lignende prosjekter andre steder i Norge er samlet under paraplyen Fair Play Bygg Norge.

Dårlig sikkerhet

I fjor sendte Byggebransjens Uropatrulje 242 varsler til offentlige etater og byggherrer. Av disse varslene gjaldt 68 lønnstyveri.

I 80 av tipsene var HMS-avvik en vesentlig faktor. Farlig arbeid i høyden er en gjenganger. Det framgår av BU sin årsmelding for fjoråret. Den presiserer at særlig utenlandske arbeidstakere ofte utsettes for livsfare.

24 tips med mistanke om ulovlig elektrikerarbeid ble sendt til eltilsynet.

Transportselskap dømt

Uropatruljen merker en økning av tips innen transport- og anlegg.

- Jo mer kjent patruljen blir, jo flere tips får vi. Innen tungtransport er det også knallhard konkurranse og mye aktivitet som ikke tåler dagens lys. Vi vil fortsette å gi etatene gode tips så de kan sette useriøse aktører ute av spill, sier Sagmyr.

Blant den siste tids større saker om arbeidsrett, er søksmålet mot det litauiske transportselskapet Vlantana.

Selskapet ble dømt til å tilbakebetale over 20 millioner kroner til 52 lastebilsjåfører. Den norske avdelingen gikk konkurs, men styreleder ble holdt personlig ansvarlig. Lagmannsretten opprettholdt dommen i januar 2023.

Retten konkluderte med at Vlantana Norge systematisk hadde underbetalt sjåførene og ikke gitt dem den minstelønna de hadde krav på. Det meldte Fri Fagbevegelse.