Prisen for å lade elbilen på kommunalt eide ladestasjoner inngår i parkeringsavgiften. Kostnaden er altså fordelt over alle bilister – selv om bare et fåtall benytter ladestasjonene.

Praksisen ligger an til å fjernes. Et forslag om brukerbetaling for strømforbruk er sendt fra administrasjonen til politikerne.

– Brukerbetaling vil bedre utnyttelsen av laderne, og kommunen får dekket sine strømkostnader. I tillegg vil dette føre til at kommunen ikke konkurrerer på bedre vilkår enn de kommersielle aktørene, skriver kommunedirektøren i forslaget.

Ap sier ja

Prisene vil følge markedet, men endringen ventes likevel å gi kommunen én million kroner ekstra i kassa hvert år.

Jørn Arve Flått (Ap) leder miljø- og næringskomitéen. De skal behandle saken 18. januar. Flått kan ikke snakke for alle medlemmer, men sier Ap støtter forslaget.

Noen steder går parkeringsavgiften fram til et gitt tidspunkt på dagen. Dermed kan bilister lade helt gratis etter dette klokkeslettet.

Bygger videre

Da stasjonene ble bygd, ville kommunen bistå i salget av elbiler.

– Nå håper vi privatmarkedet etter hvert vil overta videre utbygging av ladeinfrastruktur. Vi kommer derfor ikke til å selge strømmen billigere enn de private, sier Tor H. Loraas, enhetsleder for Trondheim parkering.

I Trøndelag har andelen elbiler økt fra 7 til 17 prosent fra 2019 til 2022. I Trondheim var andelen elbiler 25 prosent per september 2022.

– Kommunen kommer ikke til å tjene penger på salg av strøm da vi fortsatt skal bygge ut noe ladeinfrastruktur, men da i all hovedsak i områder der lønnsomheten vil være lav, sier Loraas.