Den siste undersøkelsen NHO har gjort blant medlemmene, viser at ikke bare er det en økning i antall bedrifter som venter svakere markedsutsikter de neste seks månedene – andelen med positive utsikter er blitt mindre.

– Vi ser tendensen nå til at bremsene er på i norsk økonomi. Svakere aktivitetsvekst og høyere kostnader svekker lønnsomheten til bedriftene, sier samfunnsøkonom Eirik Ese i NHO til NTB.

Bare en av ti bedrifter oppgir nå at de venter en forbedring i markedssituasjonen det kommende halvåret.

Samtidig svarer 41 prosent av NHO-bedriftene at de venter svakere markedssituasjon. Det er en økning fra 36 prosent i september og fra 34 prosent måneden før.

Overvekt av pessimister

Svarene gir en overvekt av pessimister på hele 31 prosent – opp fra 24 prosent i forrige undersøkelse i september.

– Høy prisvekst og høyere renter svekker den disponible inntekten til husholdningene og dermed etterspørselen. Det er det vi begynner å se nå, og det gjenspeiles antakelig i bedriftenes framtidsutsikter, sier Ese.

I sine prognoser for norsk økonomi, som NHO kom med i starten av oktober, poengterer organisasjonen at mange husholdninger tyr til sparepengene sine for å holde forbruket oppe. Men de oppsparte midlene reduseres gradvis. NHO venter at husholdningenes konsum skal kraftig ned og bidra til en betydelig demper på aktiviteten i norsk økonomi.

Den direkte årsaken er at høyere priser og økte renter har truffet husholdningene og næringslivet og dempet etterspørselen, oppgir NHO.

Uavgjort om nåsituasjonen

Samtlige fylker har en overvekt av pessimister: Størst er pessimismen i Innlandet, mens Troms og Finnmark har størst andel optimister.

Når det gjelder situasjonen akkurat nå er det like mange bedrifter som vurderer den som positiv som negativ. Det er omtrent som bildet septemberundersøkelsen tegnet. Rundt hver fjerde bedrift (24 prosent) vurderer nåsituasjonen som dårlig, mens 23 prosent sier den er god.

Det er i Offshore Norge, Finans Norge og NHO Transport at situasjonen oppleves som best, mens bedriftene i bygg og anlegg (BNL) og bilbransjen (NBF) opplever den som svakest.

Nåsituasjonen oppleves som best i Rogaland og Nordland. Innlandet og Viken er fylkene med svakest markedssituasjon. Under halvparten av fylkene har nå overvekt av respondenter som oppgir at situasjonen er god, ifølge medlemsundersøkelsen.

Undersøkelsen er tatt opp i tidsrommet tirsdag 3. til tirsdag 10. oktober med totalt 2346 svar.