– Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremsto bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina i Prisjakt.

De hadde ventet bedre tilbud på grunn av fulle varelagre og nordmenns svekkede kjøpekraft. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før Black friday, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor – 12 prosent mot 7 prosent i 2021.

Reina sier han ble overrasket over tallene. Over halvparten av produktene de overvåker hadde en høyere pris på Black Friday enn de har hatt tidligere i år.

På tross av dette virker det som om nordmenn handlet mye. Betalingstjenesten Klarna noterte en salgsøkning på 18 prosent sammenlignet med i fjor. Mellom en tredel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas systemer.

– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.