– Verken finanskrisen i 2008, fallet i oljepris og økningen i arbeidsledighet i 2014 til 2016 eller utbruddet av pandemien i 2020 hadde så stor negativ effekt på måten folk opplevde sin privatøkonomi, skriver Magnus Prøsch, partner ved Boston Consulting Group (BCG) sitt kontor i Oslo, i en pressemelding.

Norstat gjennomførte en demografisk representativ studie før årsskiftet for BCG. De tusen deltakerne beskrev eget handlemønster og forbrukertillit.

Svært lav tillit

– Norske forbrukeres tillit til markedet er på et lavere nivå enn på 20 år, og de forventer at det skal bli enda verre i tiden fremover, oppsummerer BCG.

I undersøkelsen svarer 20 prosent at de fremover vil ha råd til mye mindre, og derfor vil redusere forbruket med hele 20 prosent. 57 prosent oppgir at de vil ha råd til mindre, noe som er definert som kutt i forbruket på 10 prosent. I tillegg at dagligvareprisene øker, bidrar særlig energiprisene, samt generell inflasjon og stigende renter til usikkerhet.

Her kutter de

58 prosent av de spurte sier de er bekymret for at de må bruke av sparepengene sine for å takle hverdagen.

Undersøkelsen tyder på at over 60 prosent vil orientere seg mot billigere merker og være på utkikk etter tilbud og rabatter. Samtidig vil flere prioritere å spise og underholdes hjemme og droppe å gå ut.

På toppen av alt oppgir mange at de geopolitiske spenningene bekymrer.

– Det er mye på én gang, sier Prøsch.