Åtte av ti små og mellomstore bedrifter (såkalte SMB-bedrifter) i Trøndelag oppgir at de gjør grep for å digitalisere. Dette er høyere enn i resten av landet, hvor tallet er syv av ti.

Det viser en undersøkelse rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har gjennomført.

– Det er gledelig å se at de mindre virksomhetene i Trøndelag fylke er landsledende på digital omstilling og effektivisering. Skal vi ha et robust og konkurransedyktig næringsliv i regionen må vi fortsette å utvikle og modernisere med tilgjengelig teknologi og digitale løsninger.

Det skriver Marianne Rygvold Karlsen, partner i BDO, i en pressemelding.

63 prosent av trønderbedriftene oppgir at de forventer økt lønnsomhet og effektivisering som følge av digitaliseringen.

Marianne Rygvold Karlsen, partner i BDO. Foto: BDO

40 prosent tror mangel på arbeidskraft vil hindre vekst

I undersøkelsen er bedriftene også spurt om markedsvekst og bærekraftig utvikling.

I Trøndelag var det i høyere grad enn andre deler av landet en forventning om at antall ansatte skulle øke i løpet av året. Men lederne her i regionen er mer bekymret for om de klarer å tiltrekke seg riktig arbeidskraft: 40 prosent oppgir det som sannsynlig at mangel på kompetanse/arbeidskraft vil være et hinder for positiv utvikling for deres virksomhet. I resten av landet mener 35 prosent det samme.

Av små og mellomstore bedrifter over hele landet forventer 43 prosent at omsetningen skal øke i 2022 sett mot fjoråret. Over de neste tre årene forventer 60 prosent omsetningsvekst.

– Etter to år med pandemi ser det ut til at små og mellomstore bedrifter i Trøndelag ser frem mot stabilitet og vekst, sier Rygvold Karlsen, men legger til at undersøkelsen representerer et øyeblikksbilde. – Krigen i Ukraina vet ingen konsekvensene av, verken på kort eller lang sikt.

Halvparten tar bærekraftsgrep

55 prosent av de spurte bedriftene i Trøndelag svarer bekreftende på om de gjennomfører, har gjennomført eller skal gjennomføre bærekraftstiltak. Dette er en av de høyeste andelene blant fylkene i Norge.

De fleste bedriftene retter bærekraftstiltakene sine mot kategorien «klima og miljø». I Trøndelag oppgir tre av ti å også ha bærekraftstiltak rettet mot «sosiale forhold» og «virksomhetsstyring og etikk», noe som er en dobbelt så høy andel som i resten av landet.

– Det er gledelig å se at bevisstheten rundt hva som ligger i begrepet bærekraft er relativt høyt i Trøndelag. Like fullt har nær halvparten av bedriftene ikke bærekraftstiltak – og enda færre har fokus på andre sider ved bærekraft enn klima- og miljødimensjonen. Det ligger definitivt et uutnyttet potensial i bærekraftsarbeidet også i vår region, avslutter Rygvold Karlsen.