– Alt som stikker ut fra karosseriet vil øke luftmotstanden og dermed påvirke rekkevidden, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Begrep som rekkevidde og nyttelast har vært et mye omdiskutert tema i senere år, og særlig for elbiler. I en test, gjennomført i 6-14 minusgrader på saltvåt motorvei, viste det seg i følge elbilforeningen at maksimal nyttelast ikke medførte stor økning i strømforbruk ved kjøring i 80 km/t. Tesla Model Y fikk snaut ti prosent ekstra forbruk sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen, mens Polestar 2 økte med rundt sju prosent.

Skiboks-test

De to bilene ble også testet med skiboks på taket, i tillegg til maks nyttelast. Her ble det langt større utslag på forbruket enn på kjøring med kun nyttelast. Model Y økte strømforbruket med 35 prosent, og mistet dermed 1/3 av rekkevidden, sammenlignet med kjøring i 80 km/t med kun fører i bilen.

Årsaken ligger i at bilen er svært energieffektiv i utgangspunktet, og dermed får større påslag med en skiboks av denne typen på taket, sier Frydenlund.

Polestar 2 hadde et mer vanlig påslag. Med skiboksen på taket økte strømforbruket med 16 prosent, men den hadde også vesentlig høyere forbruk i utgangspunktet.

Forvarming

– Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt, sier Ståle Frydenlund.

Her er forvarming før hurtiglading nøkkelordet, og dette har elbilforeningen også testet grundig i vinter.

Her er tips fra elbilforeningen for kjøring i vintervær:

  1. Forvarm batteriet før du starter hurtiglading underveis til hytta. Et varmt batteri tar imot høyere effekt og gjør ladingen raskere. Ikke alle elbiler har denne funksjonen. Da er det lurt å hurtiglade før du setter fra deg bilen på hytta.

  2. Hvis du lader bilen fram til avreise, og forvarmer kupeen ved hjelp av strøm fra ladeboksen, øker du rekkevidden betydelig på kalde dager.

  3. Lad når du kan, ikke bare når du må. Det kan oppstå situasjoner langs veien der det er fint å ha nok energi til å holde varmen i mange timer.

  4. Sjekk om du har veihjelp. Mange tilbyr veihjelp som medlemsfordel.

  5. Selv om det er innført krav om kortbetaling på nye hurtigladere, trenger du stort sett fremdeles app eller ladebrikke for å betale for hurtiglading. Derfor er det lurt å sjekke at du har registrert et gyldig betalingskort. Da slipper du unødig bry på ladestasjonen.