Siden påske har kunder av Sbanken slitt med tekniske problemer. Flere klager over manglende tilgang på egne konti.

DNB kjøpte Sbanken for 11,1 milliarder kroner i 2022.

Sbankens nettbank var stengt fra 26. til 29. mars i forbindelse med overgang til ny app og flytting av kundedata til DNB.

Stein Lorentzen sier hans konti var på plass da den nye appen var klar. Tirsdag eller onsdag skal en konto med 73 000 kroner ha forsvunnet fra hans oversikt i appen.

– Jeg regnet med at det kom til å bli krøll og tenker kontoen er der et sted, men dette gir ikke trygghet. Vi kunder er helt avhengige av at appen og banken fungerer. Vi er låst i digitale systemer, sier trondhjemmeren.

Lorentzen har penger på andre konti og står ikke i noen krise. Han har vist MN24 skjermbilder av nettbanken fra februar. Disse viser en sparekonto som ikke lenger er synlig i appen på telefonen hans.

Stein Lorentzen tror kontoen hans fortsatt eksisterer. Foto: Stian Hansen

Uinteressant

Sbankens nettbank og gamle app ble avviklet i påsken. Framover vil Sbankens tjenester kun være tilgjengelige i en ny app.

Lorentzen er bekymret for sårbarheten i dagens heldigitale banksystem. Han lurer på hva som skjer om pengene hans slettes.

– Hvordan kan jeg bevise hva jeg har og ikke har? Får jeg pengene tilbake?

Lorentzen oppgir å ha vært i kontakt med Sbankens kundeservice over telefon, og fått beskjed om at pengene hans er trygge og at kontoen vil bli synlig igjen.

Sbankens nettsider opplyser om at «spareløsningen i appen er nede for øyeblikket», og ber kunder bruke DNBs nettbank for fond- og aksjehandel.

Lorentzen har ikke forsøkt dette. Han mener muligheten for å finne igjen kontoen ved å logge inn på DNBs nettbank «er nokså uinteressant».

Ingen kontroll

Adresseavisens kommentator Terje Eidsvåg forteller om samme opplevelse i kronikken «DNB har ødelagt banken min».

– Siden påska har jeg ikke funnet sparepengene mine. Etter at Norges største bank kjøpte opp landets mest brukervennlige bank, har de klart å ødelegge den, skriver Eidsvåg.

En annen trondhjemmer, Øivind Grønnesby, sier til MN24 at han ikke ser sine konti i nettbanken.

– DNB svikter fullstendig. De har ingen kontroll på hva de driver med, sier han.

Utfordring

Sbanken - som DNB kaller et av sine konsepter - erkjenner i et facebookinnlegg fra 2. april å ha problemer:

«Vi var forberedt på at det ville komme mange henvendelser, og har derfor bemannet opp på kundeservice. Likevel er dessverre køene lange.»

MN24 har spurt DNB om problemet med utilgjengelige konti er reelt og hvorfor kundeservicen deres får så mange henvendelser. De svarer ikke direkte på spørsmålene, men kommunikasjonsrådgiver Julia Steltzer Norberg skriver blant annet følgende:

– En utfordring vi jobber på spreng med nå, er at spareløsningen i appen ikke fungerer som den skal. Den er derfor tatt ned for øyeblikket. Mens vi jobber med å fikse feilen, kan kundene i stedet ta i bruk DNBs nettbank for å handle fond og aksjer og se sin beholdning. Og de kan være sikre på at pengene deres er trygge hos oss, skriver Norberg.

Kjipt

Hun opplyser at flyttingen av kundedata i påsken gikk bra, men «vi har i dagene etter hatt en del ustabilitet vi gjerne skulle vært foruten».

Ventetiden på kundesenteret oversteg en time på det mest hektiske.

– Det er ikke bra nok. Vi har derfor hentet inn enda flere folk, og heldigvis ser vi at køene er kortere, skriver hun.

Onsdag var gjennomsnittlig ventetid på 16 minutter for kunder med generelle spørsmål.

– Til kundene som ikke finner det de leter etter, eller har stått i kø for å få kontakt med oss, må vi bare beklage. Vi skjønner at det er veldig kjipt, og vi jobber som sagt med å rette tekniske feil og få ned ventetiden på kundesenteret, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren.