– Årets kjede er en bekreftelse på at vi har gjort noe riktig, at vi får igjen for den utviklingsjobben vi har gjort og at vi har fått til en rød tråd gjennom alt. Alt fra innsikten, til å fornye konseptet og fornye menyen, uttaler Frank Angelvik, CEO for Jordbærpikene, i en e-post til MN24.

Jordbærpikene ble kåret til den beste kjede innen butikk, servering og service i 2022. Prisen ble delt ut på Kjøpesenterkonferansen på The Qube, Gardermoen i mars. Over 400 kjøpesenter i Norge med flere hundre butikker deltok i konkurransen.

Jordbærpikene startet opp i 2003, med gründerne Roger Torgersen og Lars Lian i spissen. I 2017 ble kjeden kjøpt opp av vekstselskapet Bitastad, som også eier serveringskonseptene Big Bite, Kompis, Sabrura, SOT bar & burger og distributøren Matmegleren.

Det trondheimsbaserte matkonsernet Bitastad har nå 162 restauranter over hele landet. Det trønderske selskapet, der investeringsselskapet Salvesen & Thams er største eier, står til sammen bak fem ulike serveringskonsepter som alle rulles ut over landet.

700 ansatte

Kjeden er nå oppe i rundt 700 ansatte, og det er i alt 44 kaféer på kjøpesentre over hele landet - fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Frank Angelvik er kjent for mange. Han har arbeidet innen retail i alle år og har vært innom mange store kjeder på veien til Bitastad og Jordbærpikene, hvor han begynte som administrerende i 2019. Han var med og startet Ikea i Trondheim, jobbet i XXL Sport og Villmark, i Reitan Convenience og Reitangruppen – i ulike lederstillinger der i 8 år og Kremmerhuset for å nevne noen.

– Det er artig å bli nominert, den viktigste årsaken til nominasjonen til topp tre Årets kjede, tror jeg er at Jordbærpikenes ledere og medarbeidere møter våre gjester på et høyere servicenivå- og kunnskapsnivå enn noen gang, mener Frank Angelvik.

– Stor virksomhet

– Nøkkelen til suksess er å spille på lag med cafédriverne som faktisk møter gjestene hver dag, deres kunnskap er viktig, for hvilke valg vi skal ta. En kjede for folk flest – der folk og mat møtes, alle skal være velkomne til oss, vi er like opptatt av Penny pensjonist, Trine travel og Stine student. Vi har 44 kaféer og nærmer oss 400 millioner i omsetning, så vi er en stor virksomhet i Norge, uttaler Angelvik.