Sammenlignet med 2019 økte omsetningen på Black Friday med seks prosent, melder netthandeltjenesten Klarna. I Trøndelag har netthandelen gjennom siste uke økt med hele 35 prosent. Så langt har Black Week-salget ifølge statistikk fra Klarna, økt med 42 prosent fra i fjor.
– Årets Black Friday-salg blant våre mer enn 7100 norske nettbutikker startet litt tregere enn fjoråret, men tok seg kraftig opp utover dagen og kvelden. Dette er den største handledagen på nett i Norge noensinne. Samtidig var veksten klart større tidligere i uken. Det viser at Black Friday i økende grad har blitt til Black Week, hvor tilbudene spres over en hel uke, ikke bare en dag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger. Salgsstatistikken herfra viser at Black Week, inklusive Black Friday, har vokst med hele 42 prosent.
– Gårsdagen befestet seg som den desidert billigste dagen å handle for nordmenn. Antall varer som gikk ned i pris var flere enn i fjor, og det gjennomsnittlige rabattnivået er det høyeste vi har målt noen gang på Black Friday. Og Black Week sett under ett har vært et eventyr for norske nettbutikker – søkeaktiviteten er nesten doblet siden i fjor, sier daglig leder Are Vittersø hos prissammenligningstjenesten Prisjakt, i samme pressemelding.
LES OGSÅ: Sterk start på julehandelen
Sterk vekst i Trøndelag
Ifølge Klarnas statistikk er det så langt i Black Week Oslo og Viken som har hatt den høyeste veksten blant de norske fylkene. Her har netthandelsveksten vært på henholdsvis 56 og 52 prosent så langt. I Trøndelag stanset veksten på 35 prosent. Lavest har den vært i Rogaland og Møre og Romsdal. Se tabell for alle fylkene under.
– Det at Oslo, som har den høyeste tettheten av fysiske butikker i Norge, har hatt en vekst som er høyest i Norge i løpet av Black Week så langt, skyldes nok blant annet koronapandemien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Her er fylkene hvor Black Week-handelen så langt har vokst mest mot samme periode i 2019, gjennom Klarnas betalingsløsninger:
Norge | 42% |
Oslo | 56% |
Viken | 52% |
Vestfold og Telemark | 44% |
Vestland | 41% |
Innlandet | 38% |
Trøndelag | 35% |
Agder | 31% |
Troms og Finnmark | 30% |
Nordland | 27% |
Rogaland | 26% |
Møre og Romsdal | 23% |
iPhone 11 mest poppis
Ifølge Prisjakts daglige leder ble iPhone 11 den store netthandelsvinneren hos dem. Blant produktkategoriene som hadde den kraftigste veksten var elektronikk , smykker og accessories (som vesker, lommebøker og lignende) og sminke og skjønnhet.
Kvinner sto forøvrig for 76 prosent av kjøpene i Black Week, ifølge Klarna. Aldersgruppen som har handlet mest i Black Week har vært de mellom 26 og 35 år. De har stått for 28 prosent av kjøpene. Den mest populære tiden å handle på i Black Week har vært klokken 21, opplyser Klarna.
LES OGSÅ: Dette er det beste bilkjøpet i 2020
Prisjakt er eid av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land. Schibsted har også eierskap i Polaris Media, som er utgiver av MN24.