MBUX Hyperscreen i nye Mercedes EQS. Foto: Bertel O. Steen

Bilnyhet:

Dashboard blir gigantskjerm i ny Mercedes

Nye Mercedes EQS får en gigantisk buet skjermflate, som strekker seg over hele dashbordets bredde. Med kunstig intelligens skal den tilpasse seg brukerens behov.

MBUX-konseptet ble først introdusert i 2018 med dagens A-Klasse og videreutviklet til nye S-Klasse. Nå kommer det neste store steget i den teknologiske utviklingen innen den elektriske delen av bil-familien, melder Mercedes-importøren i Norge.

Etter planen skal EQS, tidenes første helelektriske S-Klasse, få sin debut i 2021, da med "bil blir kino"-konseptet, som det kalles i pressemeldingen.

Mercedes EQS skal komme i 2021. Foto: Mercedes

- Vi har nettopp avsluttet et utfordrende, men samtidig fantastisk 2020. EQC har vært en unik suksesshistorie og nå ser vi frem mot 2021 og flere spennende elbiler. Et av høydepunktene er EQS med MBUX Hyperscreen, som kommer til å bli en teknologisk spydspiss for EQ-serien, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Dette var de mest populære bilene i Trondheim i fjor

Den store og buede skjermenheten skal gi interiøret høyteknologisk utseende, som strekker seg over nesten hele bredden fra venstre til høyre A-stolpe. Programvaren skal være i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

Med et såkalt «første-lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer som på dagens MBUX. De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, og sikkerheten økes.

Følg MN24 på Facebook

Eget passasjer-område

Lufteventilene er integrert i denne store digitale overflaten, og skjermene er integrert i en frontramme i plast. En integrert omgivelsesbelysning i nedre del av MBUX Hyperscreen, skal gjøre at skjermenheten ser ut til å flyte.

Passasjeren har også sitt eget visningsområde, med en del lovtilpassede begrensninger. Hvis passasjersetet ikke er i bruk blir skjermen bare en dekorativ del a v interiøret.

For å redusere antallet ganger man må trykke for å finne funksjonalitet, har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt i infotainment-systemet ved hjelp av kunstig intelligens. Blant annet vil de mest brukte applikasjonene Navigasjon, Radio / Media og Telefoni være sentralt tilgjengelig på skjermenheten.

LES OGSÅ: Det selges mindre bensin og diesel i Norge

I tillegg vil MBUX-systemet vise proaktivt de riktige funksjonene til rett tid for brukeren, støttet av kunstig intelligens, som blant annet gjøre at programmet kommer med forslag og brukeren bare kan godta eller avvise med ett klikk eller trykk.

Sikkerhetsfokus

Belegg på dekkplaten skal forøvrig redusere refleksjoner og gjøre rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat. Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur. Og med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.

Her finner du flere bil-saker fra MN24