Bilnyhet:

Dette vil nye ID.4 GTX koste i Norge

Volkswagen utvider den elektriske ID.-familien med GTX, en modell som starter på godt under en halv million når den treffer det norske markedet.

VW ID.4 GTX Foto: Volkswagen

Bokstavene GTX vil, på samme måte som GTI og GTE, bli et eget merkenavn i porteføljen, melder Volkswagen.

Elektrisk motor også foran gir for første gang firehjulsdrift i ID.-familien. Batteri med 77 kWh netto kapasitet gir en realistisk rekkevidde på opptil 475 km (WLTP). Maksimal ladeeffekt på 125 kW gir korte ladestopp, melder Volkswagen.

Og med en akselavstand på hele 2,77 meter, mulighet for firehjulstrekk og bagasjerom med volum på 543 liter - som kan økes til 1 575 ved å legge ned bakseteryggen - er GTX trolog attraktiv for de som trenger plass for en hel familie. GTX kan dessuten trekke tilhenger på inntil 1200 kilo.

Norske priser vil være fra 459 900 kroner, inkl. frakt- og leveringsomkostninger til Oslo. De første bilene er forventet å komme til Norge i løpet av sommeren, og utleveringene til kunder er forventet fra slutten av sommeren. Det blir syv ulike utstyrspakker å velge mellom.

LES OGSÅ: Liten folkefavoritt blir ny

Store forventninger

- Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUVen ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX. Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulstrekk, som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i en pressemelding i forbindelse med verdenspremieren denne uka.

Lading, både i form av kapasitet og hastighet, er alltid viktige spørsmål å få svar på når det gjelder nye elbiler. ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWh netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 475 km (WLTP). Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter, hevder Volkswagen.

Flaggskipmodellen av ID.4 går fra 0 – 60 km/t på 3,2 sekunder, og den når 100 km/t etter 6,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det. Batteriplasseringen under gulvet, mellom akslene, sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling. Med sportspakke (tilvalg) vil karosseriet senkes med 15 millimeter, og styringen blir progressiv.

LES OGSÅ: Audi lanserte ny elbil

Oppdateres trådløst

ID.4 GTX kommer blant annet med LED Matrix frontlykter, avansert lysteknologi og digitale løsninger i cockpiten, samt ting som 20’’ lettmetallfelger, metallic lakk, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet multifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer foran og bak.

ID.4 fikk nylig fem stjerner i sikkerhetstesten Euro NCAP. Bilen blir slik som mange andre, også løpende oppdatert trådløst med nye versjoner av programvaren i bilen.

- I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen har satt seg som mål å øke salget av helelektriske biler i Europa til 70 prosent innen 2030.

Her finner du flere bilsaker fra MN24