Bilnyhet:

Har pimpet opp nye Isuzu D-Max

Arctic Trucks-ombygningen av nye D-Max er klar.

De første Arctic Trucks-ombygningene ferdige. Foto: Isuzu

Forrige generasjon D-Max ble lansert i 2012, og har gjennomgått en rekke oppdateringer siden den gang. Nye Isuzu D-Max ble lansert i starten av året, og den nye modellen har mye nytt.

- Siden lanseringen av nye Isuzu har salget gått som en drøm, og Isuzu er bilmerket med desidert størst salgsøkning i sitt segment, i tillegg til å være den mest solgte pick-upen i Norge så langt i april, sier salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken, i en pressemelding.

Og nå er de første Arctic Trucks-ombygningene ferdige. Arctic Trucks er en av landets største leverandører av ombygninger og utstyr til firehjulsdrevne biler, og har bygget om Isuzu D-Max siden 2012. Til sammen det blitt levert ut hele 700 ombygde Isuzu D-Max Arctic Trucks, og mange har ventet på den nye modellen av Isuzu D-Max AT 33 og AT 35.

- Arctic Trucks har vært en fantastisk samarbeidspartner for Isuzu Norge, og vi gleder oss til neste kapittel med helt nye Isuzu. Kvaliteten på ombygningene deres er svært bra, og resultatet er den tøffeste pickupen i klassen, sier Dokken.

LES OGSÅ: Fossilbiler nesten utradert (+)

Isuzu AT 33 og AT 35

Isuzu Arctic-Trucks-sortimentet består av Arctic Trucks 33 og Arctic Trucks 35. AT33 er en enklere ombygning, og består av blant annet 20 mm heving, tilpasning av hjulhus, større hjul, hengerfeste, skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer.

Arctic Trucks 35 er en mer omfattende ombygning, og skreddersys for terrengkjøring under ekstreme forhold. Daglig leder hos Arctic Trucks, Ørn Thomsen, sier at det ligger svært mye planlegging bak Isuzu AT35.

-Vi begynte planleggingen av den nye modellen av Isuzu AT35 allerede i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, og gjennomfører 3D-scanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende test-runder, sier Thomsen.

Han forteller at ombyggingen av hver Isuzu AT35 tar omtrent 70 arbeidstimer, og at det har gått med mange tusen timer til selve planleggingsfasen. Ombyggingen består av nye lakkerte skjermbreddere, større hjul, nye felger, tilpasning av hjulhus, avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak, nye stigtrinn, 40 mm mer heving, kalibrering av speedometer og momentnøkkel til dekkskift.

LES OGSÅ: Åpner spesialbutikk for luksusbiler i Trondheim (+)

Alle forhold

- Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, mener Thomsen.

Dersom man bestiller bil nå, kan man vente seg leveranse til høsten.

Isuzu er en av Japans eldste bilprodusenter. Arctic Trucks spesialiserer seg på modifisering og ombygging av firehjulsdrevne bruks- og fritidsbiler for ekstreme forhold, mens RSA er Isuzu-importør for det norske markedet.

Les flere bilsaker på MN24 her