NAF-test:

Store avvik fra oppgitt rekkevidde i elbil-test

BMW iX3 var bilen som gikk desidert lengst sammenlignet med oppgitt rekkevidde, i NAFS elbiltest nylig. Flere biler avviker mye fra oppgitt rekkevidde - i begge retninger.

BMW iX3. Foto: NAF

- Bilen kjørte drøye ti mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding om testen. I vinterens test gikk den også langt.

- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.

Dette er den fjerde rekkeviddetesten NAF og Motor gjennomfører. I år var det flere nykommere som Hyundai Ioniq5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, som klarte seg greit i rekkeviddetesten ifølge NAF og Motor. ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, mens Ioniq5 kjørte 42 kilometer lenger. Skodaen traff på WLTP-rekkevidden.

- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, sier NAF-rådgiveren.

LES OGSÅ: Skal åpne bilsenter på Steinkjer som "har alt"

Klarte ikke oppgitt rekkevidde

17 av elbilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden, mens tre ikke maktet det. Polestar 2 manglet tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet, mens Citroën ë-C4 manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Kampen om hvilken elbil som kjørte aller lengst sto mellom den oppgraderte Tesla Model 3 Long Range og Ford Mustang Mach-E RWD. På papiret skal Teslaen gå 614 kilometer mot Mustangens 610.

- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.

Mustangen stoppet på 618 kilometer i elbiltesten.

LES OGSÅ: Ford Mustang til topps på salgslistene

Viktig forbrukerinformasjon

Informasjon om rekkevidde og lading kan være forvirrende elbilister. Avvikene er store mellom årstider, og mange bilkjøpere opplever helt andre rekkeviddetall enn det salgsbrosjyrene sier, mener NAF.

-Det er derfor vi gjør disse testene både sommer og vinter. Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, sier Nils Sødal.

Her finner du flere bil-saker fra MN24