Den grønne bølgen ruller videre:

Seks av ti bilkunder i Trøndelag valgte elbil

Trønderne er mer interessert i elbil enn nordmenn flest.

I august ble den første Volkswagen ID.3 registrert på norske skilt. Nå er den landets mest populære nybil. Foto: OFV

I oktober ble det registrert 12 948 nye personbiler i Norge. Det er 2469 flere (+23,6 prosent) enn i oktober 2019. I oktober 2020 endte elbilandelen i nybilsalget for hele Norge på 60,8 prosent. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

OFV-tallene viser samtidig at trønderne er enda mer gira på elbil enn nordmenn flest. Det ble totalt solgt 996 nye biler i Trøndelag i oktober, og med 63 prosent andel av oktober-salget i form av elbil, kom det grønne salget inn godt over landsgjennomsnittet og bare etter Vestland, Rogaland og Oslo på den nasjonale statistikken. Nordland kom inn på 47 prosent.

For hele Norge er det VW ID.3 som er mest populær, med Toyota Rav 4, MG ZS, Nissan Leaf og Huyndai Kona på plassene bak på salgsstatistikken, ifølge OFV.

LES OGSÅ: Trønderske bedrifter låner mer penger igjen

De nye tallene fra OFV viser videre at hybrid-biler hadde en markedsandel på 27,8 prosent i oktober, mens rene bensinbiler var nede på 5,9 prosent og rene dieselbiler helt nede på 5,5 prosent av salget. I oktober ble det solgt over ti ganger så mange elbiler (7873) som bensinbiler (764), skriver OFV på sine nettsider.

Elektrisk jubileum

– Fantastisk å sparke i gang feiringen av Norsk elbilforenings 25-årsjubileum når 6 av 10 velger elbil for andre måned på rad, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i en pressemelding om de nye tallene.

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening, som feirer 25-årsjubileum denne måneden. Foto: Norsk elbilforening

Så langt i år ligger elbilandelen på 51,7 prosent i Norge, ifølge elbilforeningen. I privatmarkedet er elbilandelen på 77,5 prosent for oktober, mens i leasing- og firmabilmarkedet er den på 41,1 prosent.

Norsk elbilforening feirer sitt 25-årsjubileum denne måneden, og foreningen har nå over 80 000 medlemmer.

- Vi blir nok ikke arbeidsledige med det første. Nå blir det viktig å beholde differansen mellom elbiler og fossile biler både i innkjøp og bruk. Nøkkelen til elbilrevolusjonen ligger i at det lønner seg å ta miljøvennlige valg og det må ikke politikerne glemme, understreker Christina Bu.

Bu mener det er viktig at politikerne holder fast på hva som er målet bak elbilpolitikken i de mange debattene som kommer i årene framover, som også ble slått fast i rapporten Klimakur, tidligere i år.

- Overgangen til elbiler er det viktigste tiltaket for å få ned klimagassutslippene fra veitrafikken. Nå kommer elbilene med firhjulstrekk, god plass og lang rekkevidde. Det trenger mange, og derfor vil elbilsalget i typiske distriktsfylker øke. Nå må hele Norge få være med på elbilsatsingen, uten at politikerne gjør det vanskeligere å ta grønne valg, sier hun.

Rask utvikling

- For 10 år siden utgjorde elbiler rundt 0,1 prosent av nybilsalget. Den enorme veksten vi har hatt hadde ingen sett for seg. En elektrisk tidsalder står foran oss – og lille Norge er i førersetet, sier Christina Bu.

De fem mest solgte nye bilene i Norge i oktober var:

Markedsandelen for elbiler fordelt på fylke ble slik:

(Kilde: OFV og Norsk elbilforening)

Salget av nye biler i Norge nærmer seg nå 2019, selv om noen tunge korona-uker i vår rammet salget svært hardt. For hele Norge er salget nå "bare" ti prosent bak 2019.

LES OGSÅ: Her er Pipelife sin rekord-farkost